actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2016, 15:01
Hanne V*n Dooren Hanne V*n Dooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 65
Ben Weyts en François Bellot bereiken akkoord over voorlopige rijbewijzen

Ben Weyts en François Bellot bereiken akkoord over voorlopige rijbewijzen

Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts en zijn federale tegenhanger François Bellot hebben een akkoord bereikt over de verplichte wachttijd voor voorlopige rijbewijzen. Die verplichte wachttijd verdwijnt binnenkort. Dat zei Weyts vanochtend.

Het kwam de voorbije weken regelmatig tot botsingen tussen Weyts en Bellot. Inzet is de bevoegdheid over de afschaffing van de wachttijd van drie jaar voor bestuurders die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen. De Vlaamse minister wil die "absurde straftijd" afschaffen. De federale minister is op zich niet tegen de afschaffing, maar vindt dat Vlaanderen zijn bevoegdheidsboekje te buiten gaat.

Bellot verwees daarbij naar een advies van de Raad van State. Weyts sprak van "blokkeringsfederalisme", "een uitzichtloze discussie" en "een chaotische situatie", waarvan duizenden Vlaamse jongeren de dupe zijn.

Volgens Weyts hebben beide kabinetten en de andere gewesten intussen rond de tafel gezeten en zijn ze tot een akkoord gekomen om de Vlaamse regelgeving in te voeren voor heel België. Er is volgens de Vlaamse minister ook een akkoord over de zeven beroepsprocedures die bij de Raad van State lopen in verband met de bevoegdheidsdiscussies. "Beide kabinetten gaan daarover binnenkort samen zitten en bekijken hoe de federale regering het beroep kan staken tegen de positieve adviezen van de Raad van State", aldus Weyts.

Voorts is Bellot volgens Weyts bereid om tegemoet te komen aan de vraag van de gewesten om het mogelijk te maken dat het rijbewijs B wordt aangepast in functie van regionale variaties.

Weyts is naar eigen zeggen blij dat er een doorbraak is. "Dit speelt in het voordeel van duizenden Vlaamse jongeren die nadeel ondervinden van deze situatie."

Bron: De Morgen, 24/12/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/b...ijzen-baaac78a/

Eigen mening: Net zoals de Vlaamse minister ben ik voor het afschaffen van de wachttijd omtrent de voorlopige rijbewijzen. Ten eerste begrijp ik eigenlijk niet goed waarom er een wachttijd van drie jaar is voor mensen die hun voorlopig rijbewijs laten verlopen? Wanneer mensen hun voorlopig rijbewijs laten verlopen, moeten ze sowieso hun theorie opnieuw doen. Dat is op zich toch ook al een 'straf'? Moeten we hen dan ook nog eens drie jaar rijverbod opleggen? Ten tweede vind ik drie jaar wel een erg lange termijn. Indien ze toch nog steeds een wachttijd willen opleggen, zou ik deze verkorten. Drie jaar is lang en er kan in drie jaar veel gebeuren. Bovendien laten sommige mensen hun voorlopig rijbewijs verlopen door omstandigheden waar ze niet aan kunnen doen, moeten deze mensen dan opnieuw gestraft worden?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2016, 21:49
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Ik ga akkoord met de mening van Hanne. Ik begrijp ook niet goed waarom ze deze regel ooit hebben opgesteld. Het is niet zo dat iemand bewust zijn/haar rijbewijs laat verlopen. Tenslotte moeten ze toch altijd hun theoretisch rijbewijs opnieuw behalen. Ik denk dat het voor sommige jongeren gewoon moeilijk is om het oefenen voor het praktijkexamen te combineren met studeren, hobby's, ... Je moet best wel wat praktijkervaring opdoen voordat je je rijbewijs kan behalen dus hier moet je dan ook echt vele uren aan besteden. Sommige jongeren hebben misschien ook niet altijd een auto of begeleider ter beschikking wanneer ze willen oefenen en in sommige gevallen komt van uitstel ook afstel. Daarom vind het ik het zeer positief dat Ben Weyts ijvert voor het afschaffen van deze regel. Er komt sowieso al een verstrenging van het rijbewijs waar ik zeker achter sta, maar waardoor het natuurlijk nog meer inspanning zal vragen voor velen om hun rijbewijs te kunnen behalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th December 2016, 17:43
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Ben Weyts en François Bellot bereiken akkoord over voorlopige rijbewijzen

Ik ben het niet helemaal eens met wat Hanne en Valerie zeggen omtrent het laten verlopen van een voorlopig rijbewijs. Ik denk dat het zeker waar is dat enkele jongeren hun voorlopig rijbewijs laten verlopen door omstandigheden (studeren, ziekte, …), maar een voorlopig rijbewijs is drie jaar geldig, zijn er dan zoveel jongeren die in drie jaar geen tijd vinden om te oefenen? Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun voorlopig rijbewijs gehaald hebben in de middelbare school omdat het goedkoper was, maar ze deden er nadien niets mee omdat ze geen zin hadden om te oefenen. Ik begrijp dan niet waarom ze in de eerste plaats hun voorlopig rijbewijs wilden behalen. Wanneer je jouw voorlopig rijbewijs wil behalen, moet je hier zelf volledig achter staan en nadien ook oefenen om je vast rijbewijs te halen. Ze zouden hier beter over moeten nadenken alvorens ze eraan beginnen.

Ik ben het wel eens met Hanne en Valerie omtrent de afschaffing van de wachttijd. Ik begrijp namelijk ook niet waarom ze dit in de eerste plaats hebben ingevoerd. Wat wilden ze hier eigenlijk mee bereiken? Drie jaar is echt een absurd lange tijd. Zoals Hanne zegt kan er in drie jaar veel gebeuren. Je kan bijvoorbeeld jouw voorlopig rijbewijs behalen, maar dan geen tijd hebben door het studeren. Na het studeren hebben velen dan een rijbewijs nodig voor hun werk, maar als ze dan hun voorlopig rijbewijs hebben laten verlopen, moeten ze drie jaar wachten en kunnen ze misschien de job ontlopen. Het is natuurlijk wel een beetje hun eigen schuld, maar ze worden zoals Valerie en Hanne al gestraft met het opnieuw behalen van hun voorlopig rijbewijs.

De wachttijd mag naar mening dus verdwijnen (of verkort worden), maar ik vind wel dat jongeren ervan bewust gemaakt moeten worden dat ze niet onnodig hun voorlopig rijbewijs moeten gaan behalen en er dus beter over moeten nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.