actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2018, 11:20
Ruben.P*eters Ruben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 52
Kamperen voor de schoolpoort nog geen verleden tijd

Om te vermijden dat ouders dagenlang in een tentje aan de schoolpoort moeten gaan zitten, hebben verschillende steden al een centraal aanmeldingssysteem ingevoerd. Maar een uitrol voor heel Vlaanderen zit muurvast in het Vlaams Parlement.

Aan verscheidene scholen zijn de afgelopen dagen weer kamperende ouders opgedoken, die een plaatsje voor hun kind willen verzekeren. Om te vermijden dat ouders dagenlang in een tentje aan de schoolpoort moeten gaan zitten, hebben verschillende steden al een centraal aanmeldingssysteem ingevoerd. Onder meer Gent en Antwerpen gebruiken het, al doen in de Scheldestad niet alle scholen mee.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en haar coalitiepartner Open Vld willen het systeem liefst voor heel Vlaanderen invoeren. Een dergelijk verplicht systeem moet worden besproken in het parlement, gaf Crevits aan bij VTM Nieuws. 'Mijn administratie is bereid om mee te werken aan zo'n platform over heel Vlaanderen.'

Een aanpassing van het inschrijvingsdecreet in die zin ligt al een hele tijd voor in het parlement, maar wordt tegengehouden door N-VA. 'Momenteel zijn de gesprekken helemaal stilgevallen', zegt parlementslid Kris Van Dijck. De partij valt over de 'dubbele contingentering'. Dat systeem reserveert een aantal plaatsen voor een groep leerlingen, met als criterium het diploma van de moeder en de thuistaal.

Voor N-VA is dat geen optie. Er is in Vlaanderen geen draagvlak voor een voorrangsregeling op school op basis van socio-economische of etnisch-culturele motieven, vindt de partij. De kans dat er nog deze legislatuur een centrale aanmelding wordt ingevoerd is dus klein, schat Van Dijck in.

bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/k...mal-969373.html

eigen mening: Ik vind het wel een goed idee van minister Crevits om een centraal aanmeldingssysteem in te voeren om leerlingen in een school in te schrijven. Dit zou het probleem van kamperende ouders voor de schoolpoort drastisch verminderen. Ik snap wel dat de ouders het beste willen voor hun kind en er dus ook veel, zo niet alles, voor over hebben om hun kind in een school naar keuze in te schrijven. Wat ik iets minder begrijp is dat zelfs nu, in wat we toch wel heel koude tijden mogen noemen, er ouders zijn die met een tentje voor de schoolpoort kamperen om over enkele dagen hun kinderen in te kunnen schrijven. Of het centrale aanmeldingssysteem er daadwerkelijk zal komen betwijfel ik wel, ik denk dat dit veel organisatiewerk vraagt en dat het moeilijk zal worden om met alle betrokken partijen tot een compromis te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.