actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 16:10
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
65-plusser betaalt voortaan 50 euro voor busabonnement

65-plusser betaalt voortaan 50 euro voor busabonnement

Vanaf 1 september volgend jaar betalen 65-plussers vijftig euro voor een jaarabonnement van de Lijn. Dat heeft de raad van bestuur van De Lijn beslist. Nu rijden 65-plussers nog gratis. Vanaf 1 februari 2015 wordt ook een gewoon bus- en tramticket duurder.
De raad van bestuur van De Lijn heeft de grote lijnen uitgezet van de besparingen: het bedrag voor een jaarabonnement voor 65-plussers en een verhoging van de prijs voor een rit. De prijs voor een jaarabonnement voor 65-plussers valt uiteindelijk op 50 euro. Daarmee blijft Vlaanderen onder het bedrag van de Brusselse MIVB, waar ouderen 60 euro per jaar betalen. In Wallonië betalen senioren nu nog 36 euro, maar dat bedrag zal volgend jaar ook verhogen.

Wie een biljet voor bus of tram koopt, betaalt voortaan per uur, niet meer per zone, zoals nu het geval is. De algemene prijzen gaan ook omhoog: een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro (nu 2 euro voor 1 tot 2 zones), een sms-ticket 1,80 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag-sms) en met een Lijnkaart betaalt u 1,40 euro. Al andere tariefformules verdwijnen.

Buzzy Pazz

Een abonnement voor 12- tot 24-jarigen, de Buzzy Pazz, wordt ook lichtjes duurder. Nu kost een jaarlijks abonnement voor het eerste kind 183 euro. Dat wordt 195 euro. De tweede Buzzy Pazz binnen hetzelfde gezin blijft 20 procent goedkoper. De derde is niet meer gratis, maar kost voortaan 50 euro. Kinderen tussen 6 en 11 jaar kunnen niet meer gratis mee met abonnementshouders. Alleen personen met een handicap mogen dat nog.

De Vlaamse regering moet deze tarieven nog goedkeuren.

Minder gebruikte ritten geschrapt

Al die nieuwe inkomsten zullen goed zijn voor de helft van de 34 miljoen euro aan besparingen. Waar komt dan de rest vandaan? Enerzijds energiebesparingen, administratieve vereenvoudiging en een beperking van het personeelsbudget, en anderzijds zal ook het aanbod van bussen en trams veranderen. Concreet wil dat zeggen dat minder gebruikte lijnen geschrapt zullen worden, bevestigt topman Roger Kesteloot. Welke lijnen dat zijn, moet nog beslist worden. 'We zullen ons aanbod ook uitbreiden, bijvoorbeeld met de invoering van de extralange trams in Gent en Antwerpen.'

Kesteloot laat weten dat de wervingsstop bij het personeel ook in 2015 zal aanhouden. Hij maakt zich sterk dat natuurlijke afvloeiingen zullen volstaan voor de besparingen bij het personeel. 'Er komen geen gedwongen ontslagen.'

Het gaat om het derde besparingsplan in vier jaar tijd bij De Lijn. Nadat de voorbije jaren voor 100 miljoen euro is weggesneden, moet de openbaarvervoermaatschappij nog eens 34 miljoen euro schrappen.

eigen mening: Toen ik dit artikel las voelde ik mij een beetje opgelucht. Persoonlijk vind ik het goed dat er een prijs gaat komen voor een busabonnement voor ouderen. De prijs valt op zich nog goed mee vind ik. Als de mensen van hun leeftijdscategorie hier over zullen zagen dan zijn ze aan het overdrijven. Vijftig euro per jaar is niet zoveel, tenzij je financiële moeilijkheden hebt. Op deze manier brengen de mensen ook hun steentje bij, want eerlijk gezegd gratis meerijden met de lijn vind ik niet goed. Ze mogen deze prijs niet laten stijgen, want dit kan wel meerdere problemen met zich meenemen.

Bron: Eveline Vergauwen Datum: 12/11 Krant: de Standaard
Site: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370832
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2014, 18:40
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Eerlijk gezegd vind ik het vrij logisch dat ook ouderen mensen moeten betalen voor de bus. Wanneer je van een bepaalde dienst gebruikt, moet je hiervoor betalen. Wel ben ik het ermee eens dat oudere mensen van een goedkoper tarief kunnen genieten. Zo worden zij harder aangespoord om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Anders kruipen deze achter het stuur, zonder dat ze hier nog effectief tot in toe staat zijn. Bovendien is het openbaar vervoer ook erg belangrijk om bejaarden/senioren uit hun sociaal isolement te halen. Zo kunnen ze nog steeds deelnemen aan activiteiten. Daarom is het goed dat men niet overdrijft met de aankoopkosten van zo'n jaarabonnement.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2014, 23:37
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Ik ken zelf genoeg oudere mensen die met plezier zouden betalen voor hun bus-gebruik. Zeker nu er besparingen zijn willen ze niet 'speciaal' worden behandeld.
De stijging van de kosten in een gezin zijn jammer voor bepaalde gezinssituaties, maar het lijkt me geen grote ramp 50 euro te betalen om een heel jaar met de bus te mogen reizen.

Over de schrapping van enkele lijnen stel ik me de vraag of er dan belbussen komen... daar zal altijd vraag naar blijven en past perfect binnen het plan van besparingen (enkel een bus als het nodig is!).
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2014, 16:45
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Ik vind het niet meer dan logisch dat 65-plussers een bijdrage leveren van 50 euro. In tijden dat de werkende mensen mee moeten besparen om de begroting op orde te krijgen, zou het een fout teken zijn om de gepensioneerden geen inspanning te laten leveren. Het is ook wel belangrijk te beseffen dat mensen die zwakker zijn in de samenleving niet de volle 50 euro moeten betalen maar 40 euro en mensen met een handicap kunnen blijven rekenen op gratis vervoer. Ik zou er wel graag willen aan toevoegen dat de lijn in mijn ogen een tegenprestatie moet doen, namelijk het busverkeer zo efficiënt mogelijk organiseren zodat de mensen die beroep doen op het openbaar vervoer een stipte regeling kunnen genieten en op tijd op hun bestemming geraken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2014, 18:50
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik vind het persoonlijk niet meer dan logisch dat iedereen in tijde van crisis wat moet afstaan. En daar horen ook de 65-plussers bij. Ik vind 50 euro om een jaar lang gebruik te mogen maken van het openbaar vervoer ook geen overdreven prijs. Als iedereen een steentje bijdraagt zullen we des te rapper de crisis achter ons laten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th November 2014, 11:26
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Iedereen weet op voorhand dat dit een enorm discussiepunt is, vooral voor de ouderen dan. Net zoals de anderen, vind ik het ook niet meer dan logisch dat iedereen moet betalen voor een busabonnement. Een paar weken geleden, zat ik op de bus naar Antwerpen. Een oude dame kwam naast mij zitten en begon een hele uitleg te doen: 'Ik vind dit niet meer normaal hoor nu moeten de ouderen mensen ookal gaan betalen voor de bus. Met ons klein pensioentje kan je niet veel doen hoor.' Natuurlijk knikte ik maar wat want tegen zo'n oudere mensen valt toch niets tegen te beginnen. Ik dacht bij mezelf dat ze blij mogen zijn dat ze nog een pensioen hebben. Tegen dat wij op pensioen kunnen gaan, zijn we 65 en hoeven we misschien niet eens meer van ons pensioen te genieten. Tegen dat wij die leeftijd hebben, zal ons pensioen misschien ook wel minder zijn, dan wat de gepensioneerden nu hebben. Ik vind het logisch dat iedereen zijn steentje moet bijdragen. Jonge gezinnen worden ook gestraft omdat zij plots voor hun kinderen moeten betalen. Ouderen dan evenzeer. Ook zei de dame: 'Ik kan geen auto rijden en mijne man is onlangs overleden en nu moet ik nog gaan betalen ook voor de bus. Ja dan geraak ik nergens meer.' Ik dacht bij mezelf als je de auto zou nemen, moet je ook betalen voor de naft, verzekeringen, de auto etc. Natuurlijk begrijp ik hun standpunt ook wel. Ze mogen al enkele jaren gratis met de bus rijden maar nu komen er veranderingen. Iedereen moet inleveren, ook de oudere generatie dus. Eén ding is zeker. Nu de oudere generatie ook voor de bus moeten betalen, zullen er zeker minder bejaarden reizigers zijn want ze blijven nog liever thuis dan te moeten betalen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2014, 14:33
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Iedereen lijkt het er wel over eens dat de 65-plussers moeten betalen om met de bus mee te mogen.

Maar hoe zit dat nu voor de rest? Wat met alle jongere mensen? Het wordt zo wat onbetaalbaar om met de bus te rijden. Welke zot gaat er nu nog met het openbaar vervoer rijden, als je even goed met de auto kan gaan (die straks nog goedkoper zal worden dan een busrit)?

Ik begrijp het niet, het wordt steeds moeilijker om de verkeersknoop te ontwarren en op deze manier gaat men mensen alleen maar meer aanmoedigen om de auto te nemen. NOG meer auto's op de wegen dus...

Maak het openbaar vervoer alstublieft goedkoper voor jonge mensen. Zij zijn de toekomst en zij moeten de bus nemen. Investeer in het openbaar vervoer en creëer jobs! Mensen zullen veel minder de auto nemen, vermits het openbaar vervoer op deze manier goedkoper kan zijn en als het beter georganiseerd is, zal de dienstregeling hopelijk wel aanvaardbaar zijn.

Komen we nog bij het punt klimaat: per persoon die de bus neemt, is er weeral een autorit uitgespaard en dus ook weeral minder uitstoot...

Ik begrijp dat deze regering zware keuzes moet maken (zoals het verhogen van de pensioenleeftijd, waar ik dan weer volledig achter sta).
Maar besparen op openbaar vervoer is volgens mij zeer dom en een aanslag op onze toekomst.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th November 2014, 10:35
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Je kan dit op zo veel manieren bekijken. Jongeren onder de 18 jaar worden 'verplicht' om het openbaar vervoer te raadplegen aangezien ze geen rijbewijs hebben. Ouderen boven de 80 jaar ongeveer, kunnen soms niet meer goed met de auto rijden dus worden ook 'verplicht' om het openbaar vervoer te gebruiken. Uiteraard is het goed dat zij een beperkte bijdrage moeten leveren. Wat ik daarentegen minder goed vind, is het feit dat het openbaar vervoer steeds enorm hard toeneemt! Ik ga nu voor mijn derde jaar vanuit Lommel naar Herentals met de trein en neem dan de bus. In mijn eerste jaar betaalde ik nog 385 euro. In het tweede jaar betaalde ik 400 euro, terwijl ik nu al aan 417 euro zit. Als het openbaar vervoer op deze manier zal blijven stijgen, dan zie ik veel mensen afhaken en zelf de auto nemen. Dit kan toch zeker en vast niet de bedoeling zijn? Ik denk dat het openbaar vervoer soms beter kan besparen op de tijdstippen waarop ze rijden. Vaak zit ik als enige op een trein of bus...
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.