actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2017, 09:34
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
‘Schaf entreeprijs Boekenbeurs af’

‘Schaf entreeprijs Boekenbeurs af’

Het aantal bezoekers op de Boekenbeurs in Antwerpen daalt de jongste jaren. Dat ligt volgens sommige schrijvers aan het entreegeld dat wordt gevraagd.

Het aantal bezoekers van de Boekenbeurs lag gisteravond na acht dagen op 91.000 mensen. De beurs gaat donderdag nog voor vier dagen open.

De afgelopen jaren nam het aantal bezoekers systematisch af, en volgens sommige schrijvers ligt dat aan het entreeticket. ‘Ze moeten stoppen met 10 euro te vragen’, zegt Pieter Aspe. ‘Vraag desnoods symbolisch 2 of 3 euro, maar het kan niet zijn dat mensen zoveel geld moeten betalen om alleen nog maar binnen te mogen.’

‘Het entreegeld gaat elk jaar de hoogte in’, zegt ook stripauteur Merho. ‘Een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf is al 40 euro kwijt om binnen te raken.’

‘Betaal dan ten minste het toegangsticket terug als ze bijvoorbeeld voor 100 euro boeken kopen’, zegt schrijver Marnix Peeters.

Boek.be

Aspe hekelt ook het ‘torenhoge staangeld’ dat de uitgeverijen moeten betalen om te mogen deelnemen aan het evenement. ‘Ik stel me dan vragen over wat er precies met al dat geld wordt gedaan’, klink het. ‘Vooral over de schimmige organisatie die boek.be is, waar 20 man werkt om de beurs te organiseren.’

Greet Spaepen van organisator Boek.be ziet wel een meerwaarde van de inkomprijs en verduidelijkte op Radio 1 de bestedingen die de organisatie doet: ‘Het inkomgeld gaat vooral naar de organisatie van de beurs’, aldus Spaepen. ‘Bovendien betaalt niet iedereen 10 euro, zo mogen kinderen gratis binnen en zijn er veel kortingstarieven. Die inkomsten zijn ook nodig om van de beurs meer te maken dan gewoon een grote boekenwinkel.’

‘Enkele voorbeelden hiervan zijn de vele signeersessies, een overzicht van 90.000 titels, een bonnenboekje met verrassingen zoals een rugzakje voor kinderen, een gratis tijdschrift, een kleurboekje of een verminderde prijs voor een tentoonstelling van Europalia. Dan is er ook nog de promotie en de “techniek”.’

Een inkomprijs van 2 à 3 euro of helemaal geen entreegeld vragen is daarom niet haalbaar, stelde Spaepen. ‘Grote onzin’, besloot Aspe op Radio 1. ‘Ik heb bijvoorbeeld nog nooit geld gevraagd om te komen signeren. Dat doen auteurs altijd gratis. En nu begrijp ik nog altijd niet waarom daar 20 man zit.’

Bron: DS, 06/11/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171106_03171885

Mening: Ik ga zelf graag naar de boekenbeurs. Het enige dat mij tegenhoudt is de inkomprijs. Ik vind 10 euro, om alleen nog maar binnen te kunnen, echt schandalig veel. Dus ik sluit mij ook volledig aan bij de mening van Aspe. Het feit, dat als je 10 euro betaald, je een voordeelboekje krijgt, is naar mijn mening niet goed genoeg om die 10 euro te compenseren. Zou het niet beter zijn als die extra 'verassingen' weggelaten worden en er een lagere inkomprijs in de plaats komt? Zoals Aspe zegt zijn er veel auteurs die gratis komen signeren, daarvoor heb je dus al geen geld nodig. In mijn ogen zullen mensen sneller iets kopen op de boekenbeurs als de inkomprijs wat schappelijker is. Die hoge inkom houdt mezelf ook tegen om meer te kopen op de boekenbeurs. Er zal dus toch iets moeten gebeuren om dat bezoekersaantal terug in de hoogte te krijgen, zoals in de inkomprijs verlagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.