actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 15:46
Lander.W*yts's Avatar
Lander.W*yts Lander.W*yts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 38
Piloten Brussels Airlines willen staken

De vakbonden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines hebben een stakingsaanzegging voor volgende week ingediend. Dat werd bevestigd aan onze redactie.

De piloten van Brussels Airlines zijn misnoegd over de voorstellen die de directie deed over de loon- en arbeidsvoorwaarden. Mogelijk staken ze vanaf 11 mei, al houden ze de deur nog op een kier.

Vakbonden en directie onderhandelen al meer dan een jaar over nieuwe loon- en arbeidsvoorwaarden. Vandaag werden de voorstellen van de directie voorgelegd aan de piloten, maar een grote meerderheid heeft die verworpen. 'Om 12 uur hadden al 425 van de 530 piloten gestemd. 80 procent verwerpt de voorstellen. Nog eens 10 procent verwerpt de voorstellen, maar wil nog geen acties ondernemen. Slechts 8 procent is het eens', zegt Paul Buekenhout van de christelijke vakbond LBC. 'We zijn verbaasd over de resultaten. Het is nog nooit gebeurd dat er zo'n grote steun is voor acties. Het ongenoegen is groot.'

Nog te vermijden

De vakbonden hebben een stakingsaanzegging ingediend, in de komende zevende dagen kan er nog bemiddeld worden. 'Dat betekent dat we vanaf 11 of 12 mei zouden kunnen staken, maar zover zijn we nog niet. Als de directie verstandig is, kan ze een staking nog vermijden. Het is nu aan hen om hun kot te komen met concrete voorstellen', zegt Buekenhout. Als het toch tot een staking komt, kan dat voor meerdere dagen zijn, waarschuwt Buekenhout. 'Maar er zijn ook andere acties mogelijk, waarbij we bijvoorbeeld de passagiers informeren.'

'We vinden het jammer dat de stakingsaanzegging is ingediend, want de verzoeningsgesprekken gaan gewoon door', zegt woordvoerster van Brussels Airlines Kim Daenen aan De Standaard. 'Onze prioriteit is nu een oplossing te vinden voor onze klanten en de gesprekken zo goed mogelijk verder te zetten.'

Een staking bij Brussels Airlines is erg uitzonderlijk. In 2013 staakten de piloten één dag. Dat is de enige stakingsdag in de zestienjarige geschiedenis. Bij moederbedrijf Lufthansa staakten de piloten vorig jaar verschillende dagen.

Boter bij de vis

De eisen van de piloten gaan over drie punten. De piloten willen een loonsverhoging. Dat wil Brussels Airlines toekennen, maar ze wil dat die enkel geldt in jaren waarin het bedrijf ook groeit. 'Dat willen onze piloten niet. Ze willen boter bij de vis', aldus Buekenhout.

Daarnaast willen de piloten een betere worklifebalance. 'Bij het plan Beyond2012 heeft eigenaar Lufthansa een lening van 100 miljoen toegestaan op voorwaarde dat de piloten en het cabinepersoneel zouden inleveren. Voor hetzelfde loon zijn ze 10 procent meer gaan werken. Dat levert onmogelijke dienstroosters op, waardoor veel mensen deeltijds moeten werken om het nog te kunnen doen.'

Een derde eis is een oplossing voor de onzekerheid rond het pensioen. De pensioenleeftijd voor piloten werd verhoogd van 55 naar 65, maar zijn nog veel losse eindjes. 'Bijvoorbeeld wanneer een piloot ziek valt, welke garanties heeft hij dan', stelt Buekenhout. De piloten willen erkend worden als zwaar beroep waardoor ze vroeger op pensioen zouden kunnen gaan.

Nieuwe ceo

De stakingsaanzegging is slecht nieuws voor Christina Foerster, die sinds 1 april ceo is bij Brussels Airlines. Zij verving Bernard Gustin, die na een conflict met Lufthansa aan de deur werd gezet. Lufthansa is sinds 2016 volledige eigenaar van Brussels Airlines. Gustin was het oneens over de integratie van Brussels Airlines bij lagekostendochter Eurowings. Hij wilde dat Brussels Airlines kon doorgaan als onafhankelijke Lufthansa-dochter, een statuut dat ook Swiss en Austrian Airlines hebben.


Bron:
mg, & dds. (2018, mei 4). Piloten Brussels Airlines willen staken. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180504_03496966

Eigen mening:
Staken is in België een nationale sport geworden. Binnenkort moeten we het nog in het volkslied vermelden. Bij elk klein ongemakje roept de vakbond al op tot staken. Decadent noem ik dat.

Nu weet ik niet hoe veel geld de piloten krijgen, hoe veel ze moeten afgeven en hoe veel hun collega's in andere bedrijven hebben. Het zou me zeer verbazen moesten ze geld tekort komen, maar zoals gezegd, ik weet het niet. Ik weet wel dat de Belg graag groots praat, totdat hij zelf iets moet inleveren. Iedereen wil meer geld naar scholen laten gaan, tot ze zelf meer belasting moeten betalen. Ik zou dus niet verwonderd zijn als het bleek dat de piloten meer dan genoeg verdienen.

Ik begrijp de andere standpunten van de piloten. Moeilijke dienstroosters en onzekerheid rond pensioenen is voor niemand leuk. Maar er wordt over onderhandeld! Ze worden noch genegeerd noch weggestuurd! En toch, toch!, roept de vakbond op tot een staking. Arrogant en verwend noem ik dat.

Laatst aangepast door Lander.W*yts : 4th May 2018 om 15:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.