actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2011, 12:35
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Vrijspraak voor 'pesters' na zelfdoding collega

Vrijspraak voor 'pesters' na zelfdoding collega

10:31 Voor de correctionele rechtbank in Gent zijn een chef en een collega van een overleden onderhoudstechnicus over de hele lijn vrijgesproken voor pestgedrag op het werk. De onderhoudstechnicus legde in 2007 de hand aan zichzelf en liet in een afscheidsbrief weten dat hij gepest werd op het werk.
"Nergens uit het dossier valt af te leiden dat de gedragingen van de leidinggevenden pesterijen waren die tot zijn dood geleid hebben", oordeelde de rechtbank.

De onderhoudstechnicus Patrick Coppenolle (foto) maakte in de zomer van 2007 een einde aan zijn leven. In een brief die hij achterliet voor zijn familie, verwees hij naar moeilijke werkomstandigheden bij zijn werkgever en schreef hij: "Aan de pesters, verkleineerders, bedankt!".

Twee ambtenaren bij de dienst Gebouwen van de stad Gent moesten voor de correctionele rechtbank verschijnen voor onopzettelijke doding. Ze riskeerden tot twee jaar cel, maar werden beiden over de hele lijn vrijgesproken.

Beroep

De vrouw van de 53-jarige onderhoudstechnicus gaat in beroep tegen de vrijspraak van zijn leidinggevenden door de Gentse strafrechter.

Bron: www.gva.be

Het is toch wel vreemd dat de man in zijn afscheidsbrief letterlijk zet dat hij uit het leven stapt wegens de pesterijen door zijn baas en collega's en dat deze mensen nadien vrij gesproken worden.

Echter kunnen we ons de vraag stellen waarom de man geen ontslag heeft genomen en op zoek ging naar een andere job met fijnere collega's? Misschien zat het hem zo hoog dat hij gewoon niet meer verder kon met zijn leven.

Ik vind dat we bij dit artikel toch even moeten stilstaan. Heel veel mensen bevinden zich in deze situatie en er wordt niets aan gedaan. Vele mensen geloven niet dat ze werkelijk gepest worden op het werk. Tot het hen allemaal te veel wordt en met het gevolg van het plegen van zelfmoord. Er moet zeker nagedacht worden over hoe dit pesten verminderd kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2011, 12:39
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Vrouw in beroep na vrijspraak 'pestende ambtenaren'

Vrouw in beroep na vrijspraak 'pestende ambtenaren'

11:37 De vrouw van de 53-jarige onderhoudstechnicus van de stad Gent Patrick Copernolle die zelfmoord pleegde omdat hij naar eigen zeggen gepest werd, gaat in beroep tegen de vrijspraak van zijn leidinggevenden door de Gentse strafrechter. "De rechtbank geeft een heel slecht signaal", zegt Walter Van Steenbrugge (foto), de advocaat van de vrouw.
"Er was nochtans overtuigend bewijsmateriaal", zegt Van Steenbrugge. "De afscheidsbrief is volgens ons een objectief element waarop de rechter zich kon baseren. Daarnaast is er de getuigenis van de huisarts van de man, die blijkbaar niet voldoende in overweging genomen werd. Er zijn dus voldoende redenen om in beroep te gaan, maar duidelijk is dat de wetgeving ook krakkemikkig in elkaar zit."

De vrouw van het slachtoffer huilde na het vonnis en wilde geen commentaar geven.

"Vrijspraak terecht"

De verdediging van de beklaagden vindt de vrijspraak terecht. "Er waren geen bewijzen voor het vermeende pestgedrag", zegt René Verstringhe, de advocaat van de chef. "Het is een enorme opluchting voor mijn cliënt, die niet zou kunnen aanvaarden dat zijn houding de dood van de man veroorzaakt zou hebben."

Bron: www.gva.be

Volgens mij is het logisch en zeer terecht dat de vrouw van de overleden man in beroep gaat. Ik zou mij er ook niet bij kunnen neerleggen dat mijn man zwart op wit in een brief schrijft dat de oorzaak van zijn dood, de pesterijen op zijn werk door zijn collega's. Het is echter geen goede zaak dat de daders vrijuit gaan want zo houdt dit pesten nooit op. Wie weet welke gevolgen gaat dit met zich meebrengen als de daders werkelijk niet gestraft worden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2011, 19:49
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Pesten op het werk is spijtig genoeg een erg actueel thema. De laatste jaren hoor je meer en meer van pestgevallen die volledig uit de hand lopen en leiden tot zelfdoding. Als kind dacht ik dat enkel 'kindjes' elkaar pestten maar niets blijkt minder waar; zelfs sommige volwassenen, die toch een voorbeeldfunctie dienen te hebben, kunnen het niet opbrengen respect te tonen voor anderen (de andere die verschilt van jezelf).

Bij dit geval wordt het pesten gewoonweg ontkend door de collega's van de man die zelfmoord pleegde (hebben deze mensen dan geen schuldgevoelens???). Ik vraag me wel af: hoe kan het dat niemand in het desbetreffende bedrijf weet van de pesterijen? Als de man zo hard werd gepest dat hij zich van zijn eigen leven ontnam moet dit toch enigszins merkbaar geweest zijn op het werk?

Feit is dat de chef en collega van het slachtoffer waarschijnlijk erg goede en dure advocaten hebben ingeschakeld die het bewijs van de dokter en de afscheidsbrief moeiteloos kunnen weerleggen. Deze advocaten zoeken de gaten in onze wetgeving op om 'mensen die iemand tot de dood toe pestten' een vrijspraak te bezorgen. Waar gaat het dan naartoe met ons rechtssysteem?! Als Patrick Coppenolle in zijn afscheidsbrief verwijst naar een bepaalde persoon doet hij dat niet zomaar, denk ik dan?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.