actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 11:07
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Politierechter: 'Gun mensen dat ene glas. Of zelfs twee'

'Gun de mensen dat ene glas. Of zelfs twee.' Dat zegt politierechter Mireille Schreurs in Het Laatste Nieuws als reactie op de Vlaamse provinciegouverneurs die pleiten voor nultolerantie voor alcohol in het verkeer.

Zo’n zeven op de tien Belgen willen nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Zo blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Daarmee zitten ze op één lijn met de provinciegouverneurs, die er eveneens voor pleiten dat je helemaal niets gedronken mag hebben als je rijdt.

'Maatschappij waarin niks nog mag'


Toch blijkt niet iedereen het ermee eens. Aalsters politierechter Mireille Schreurs bijvoorbeeld. 'Ik zit 25 jaar in dit vak', zegt ze in Het Laatste Nieuws. 'Geloof me: de mensen die ik voor me heb weten staan voor alcoholgerelateerde ongevallen die heel ernstig waren, zijn niet degenen die één of twee pintjes op hadden. Het zijn doorgaans niet de mensen die één pintje op hadden, die iemand doodrijden. Het zijn de veeldrinkers die dat doen. En die hou je niet van de alcohol door een nultolerantie.'

De overheid moet wél optreden tegen gevaar, vervolgt Schreurs. 'Maar niet tegen iemand die één pintje drinkt en nog rijdt. Of, als hij gewoon gezond is en gegeten heeft, misschien zelfs twee. Laten we alstublieft niet evolueren naar een maatschappij waarin niks nog mag. Dat is niet de wereld waarin ik wil leven. Laat mensen zelf hun verantwoordelijkheden nemen.'

'Elke pastoor een pv'

De mening van Mireille Schreurs wordt bijgestaan door haar collega Peter D’Hondt, politierechter in Dendermonde. 'Bij 0,0 promille zouden we elke pastoor na iedere misviering een proces-verbaal moeten geven', zegt hij in de krant.

Bron: De Standaard, 8 december 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151208_02010279

Mening
Aan de ene kant begrijp ik Mireille Schreurs wel. Er zijn al zoveel regels die ons beperkingen opleggen. Als het zo doorgaat, mogen we binnen een paar jaar niets meer.
Anderzijds vind ik het een goed initiatief om een nultolerantie in te brengen. Alcohol en rijden achter het stuur kruipen kan absoluut niet. Mevrouw Schreurs haalt wel aan dat de meeste ongevallen waarin alcohol in het spel is niet gebeuren door één of twee pintjes te drinken, maar wel gebeuren door mensen die overmatig drinken. Als je het zo bekijkt, en zij heeft wel veel ervaring, is de nultolerantie misschien overdreven. Maar we leven nu eenmaal in een maatschappij waar we de puntjes ervan aflopen. Hiermee bedoel ik dat men vaak begint met één pintje, de volgende keer twee en waar gaat dit eindigen?
Het artikel wordt afgerond met een leuke uitspraak van Peter D’Hondt. Misschien wel iets om verder over na te denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.