actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2009, 18:59
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Wetenschapper NASA hoopt dat Kopenhagen faalt

Wetenschapper NASA hoopt dat Kopenhagen faalt

Een topwetenschapper, die een tijdje geleden nog alarm sloeg door de opwarming van het klimaat, hoopt dat de klimaatconferentie in Kopenhagen volgende week faalt. James Hansen, directeur van het Goddard Instituut voor Ruimteonderzoek van de NASA, vindt dat de pogingen om een nieuwe deal te bereiken toch met de verkeerde intenties genomen zijn.

"Ik heb liever dat het mislukt. De hele aanpak van het probleem is zo fout dat we beter opnieuw beginnen", zegt hij in The Guardian. Hansen is al tientallen jaren bezig met het probleem en hij is zonder twijfel de wetenschapper die de meeste inspanningen geleverd heeft om politici te waarschuwen voor de gevolgen van global warming. In 1988 verklaarde hij al dat de opwarming van het klimaat bezig is. Hij is echter een grote tegenstander van het kredietsysteem waarmee landen het recht kunnen kopen om te vervuilen. Enkel een directe belasting op fossiele brandstoffen is een realistische manier om de uitstoot te beperken.

Kerk
"Het is beter dat we nu geen verdrag uit de grond stampen, want dan gaat het opnieuw iets Kyoto-achtig worden. En als men daarmee akkoord gaat, zal iedereen jaren nodig hebben om te bepalen wat het betekent", zegt Hansen. Hij vergelijkt het systeem met dat van de Kerk die in de Middeleeuwen aflaten verkocht. Zondaars betaalden de bisschoppen en kregen zo alsnog toegang tot de hemel.

Planeet verlaten?
"De industrielanden willen dat alles blijft zoals het is, terwijl de arme landen geld vragen. Dat kunnen ze krijgen met deze 'aflaten'", zegt Hansen. Toch deed Hansen in de Britse krant nog een andere opmerkelijke uitspraak. "Ik vind het beangstigend dat sommige mensen zeggen dat we op een cruciaal punt zitten waarna het te laat is. Wat denk je dan? Dat we de planeet zullen moeten verlaten? Je moet de schade beperken."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/k...gen-faalt.dhtml

Ik ga op sommige zaken wel akkoord met deze man zijn visie. Het feit dat landen van elkaar 'propere' lucht kunnen kopen om op die manier hun eigen vervuiling te beperken is gewoon heel vreemd. De vergelijking die de man maakt met de middeleeuwse aflaten vind ik dan ook zeer toepasselijk.

Op economisch gebied heeft dit systeem daarentegen wel wat voordelen. De armere, minder ontwikkelde landen op gebied van industrie hebben minder vervuiling en kunnen dus handel drijven in propere lucht. Op deze manier hebben zij toch een soort van inkomenstroom ter beschikking, waardoor zij op langere termijn meer kunnen investeren in de ontwikkeling van het eigen land. Het grote nadeel is natuurlijk dat al de uitstootgassen gecentreerd geraken boven de industrierijke landen.

Wat de wetenschapper in dit artikel dan ook zegt: 'Enkel een directe belasting op fossiele brandstoffen is een realistische manier om de uitstoot te beperken', lijkt me dan ook op ecologisch gebied de meest effectieve oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.