actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2017, 17:11
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Een op de drie zesjarigen heeft gaatjes in tanden

Veel zesjarigen hebben een gebrek aan tandhygiëne en gaan te weinig naar de tandarts. Uit cijfers van de Christelijke Mutualiteit (CM) blijkt dat 31 procent van de zesjarigen in 2016 minstens één gaatje liet vullen. ‘Spoelboekjes’ van de CM moeten tanden poetsen leuker maken.

Op driejarige leeftijd heeft al 4 procent van de kinderen gaatjes in de tanden. Dat loopt op tot 24 procent bij de vijfjarigen en zelfs 31 procent bij de kinderen van zes jaar oud, aldus CM op basis van zijn ledencijfers.
‘Om gaatjes te voorkomen is tandenpoetsroutine heel belangrijk. Jonge kinderen moeten minstens twee keer per dag gedurende minstens twee minuten hun tanden poetsen’, zegt Gaudeus. ‘Jammer genoeg vinden ze dat vaak niet leuk. Het tandenpoetsmoment bezorgt zowel kinderen als ouders stress, waardoor er automatisch minder gepoetst wordt.’

Daarnaast gaat slechts 54 procent van de kinderen tussen twee en zes naar de tandarts. ‘Nochtans is het aangeraden om twee keer per jaar op controle te gaan bij de tandarts’, stelt Gaudens. Vanaf twee jaar de tweejaarlijkse controle starten ‘is niet alleen nuttig voor onderzoek, maar zorgt er ook voor dat het kind vertrouwd raakt met de tandarts en zijn omgeving’, vult Jean-Paul Souffriau van het Verbond der Vlaamse Tandartsen aan.

Verhaaltje om tandenpoetsen leuk te maken
CM deelt, om de mondhygiëne bij kinderen te bevorderen, vanaf woensdag 30.000 spoelboekjes uit. Dat zijn interactieve voorleesboekjes die ervoor moeten zorgen dat tanden poetsen leuk wordt. De hoofdrol is weggelegd voor het Lanterfantje, een ietwat luie olifant die geen zin heeft om zijn tuintje water te geven.

Het verhaaltje duurt ongeveer twee minuten. Als de kinderen hun tanden gepoetst hebben, mogen ze na het spoelen het water op het boekje spuwen. De tekeningen veranderen daardoor van kleur.
De campagne wordt ondersteund door het Verbond der Vlaamse Tandartsen. Samen met het boekje lanceert CM ook het tandenpoetslied, ingezongen door Ruth Beeckmans.

Bron: De Standaard; 11/10/2017 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125525)

Eigen mening:
Ik vind het toch schokkend om te lezen dat al reeds 1/3 van de kleuters en jonge lagere school kinderen last hebben van gaatjes in de tanden. Vanuit mijn onderwijsvak (Biologie) vind ik dit artikel ook erg interessant. In de lessen omtrent de spijsvertering wordt de tandhygiëne sterk benadrukt. Naar mijn mening moet er ook in de kleuterklassen en in de lagere school meer nadruk gelegd worden op tandhygiëne. Er moet echter niet alleen aandacht besteed worden aan de tandhygiëne benadrukken bij de kinderen maar ook een mentaliteitsverandering bij de ouders moet tot stand komen. Als men als ouder meer aandacht besteed aan het tanden poesten wordt het een routine voor de kinderen die ze later makkelijker zullen aanhouden.
Naar mijn mening moet er ook meer sensibilisering zijn rond de tandarts bezoeken. Het is nodig dat ouders voldoende geïnformeerd zijn over de voordelen van deze tweejaarlijkse bezoeken. De kinderen worden op deze manier meer vertrouwd met de tandarts en problemen zullen ook tijdig opgespoord worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2017, 16:13
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Zoals ik vroeger bij mijn zus en moeder hoorde, was het inderdaad altijd ruzie wanneer de tanden gepoetst moesten worden. Net zoals de meeste kinderen vond mijn zus dat toen echt niet fijn. Ik ben dus echt wel een voorstander van de interactieve manier waarop ze nu de kindjes hun tanden gaan laten poetsen. Op die manier wordt het nuttige aan het aangename gekoppeld. Hopelijk gaan de kindjes het zo veel fijner vinden en is het geen gevecht meer met de moeder.

Het is goed gezien dat de kindjes over het boekje mogen spuwen. Dat is iets wat ze normaal niet mogen dus ik denk wel dat het hen gaat stimuleren om het boekje te lezen en daarna hun tandjes te poetsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.