actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2017, 21:03
WuytsMichelle WuytsMichelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 20
Crevits: "Nee, de meeste leraars komen niet uit het beroepsonderwijs, wel uit het aso

Crevits: "Nee, de meeste leraars komen niet uit het beroepsonderwijs, wel uit het aso"

Wie als leerkracht afstudeert, heeft voordien meestal een aso-diploma behaald. In tien jaar tijd is hierin nauwelijks verandering gekomen, zo stelt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

In de nasleep van de tegenvallende resultaten van de Vlaamse 10-jarigen voor begrijpend lezen werd ook gesproken over de kwaliteit van de jonge leerkrachten. "Dat vooral leerlingen uit het beroepsonderwijs leraar worden, klopt niet", zegt Crevits. "Ik heb dat laten onderzoeken, precies omdat ik het zo vaak hoor. Als je naar de gediplomeerde uitstroom van onderwijzers kijkt, dan komt de helft uit het aso. Dat percentage blijft stabiel, net als de totale uitstroom, die op peil blijft."

Schommelingen

Concreet: bij de lerarenopleiding lager onderwijs schommelde het percentage tussen 45,8 procent aso'ers (academiejaar 2006-2007) en 56,6 procent (2009-2010). Vorig academiejaar had van alle afgestudeerden 52,2 procent voordien aso gevolgd. De instroom van het beroepsonderwijs blijft al jaren rond de 1 procent hangen. Bij de gediplomeerden van de lerarenopleiding voor het secundair onderwijs lag in 2015-2016 het percentage aso'ers op 48,8. Ook hier zijn er geen grote schommelingen te zien. Wel is het aantal studenten dat uit het bso afkomstig is gedurende de jaren voorzichtig gestegen tot 3,6 procent.

De lerarenopleidingen blijven klappen krijgen. In vijf jaar tijd is het aantal studenten dat begint aan een lerarenopleiding aan de hogeschool, universiteit of Centrum voor Volwassenenonderwijs met bijna 20 procent gedaald. Het aantal afgestudeerden blijft wel op peil, geeft ook Crevits aan. "Ik zie liever zeven studenten starten en uiteindelijk ook afstuderen, dan dat er tien beginnen en slechts vijf met succes de eindmeet halen."

Bron:
De Morgen, 8 december 2017, via https://www.demorgen.be/binnenland/...t-aso-b9f03df5/

Mijn eigen mening over het artikel:
Er komen veel verschillende concepten, die het bespreken zeker waard zijn, voor in dit artikel. Voor mij is de vraag waar ik dan ook best mee zou beginnen een struikelblok.

Ik denk dat ik eerst een vooral de sociale onder toon van het artikel wil bespreken. Namelijk de stereotypering rond het bso, de leerkrachtenopleiding en jonge leerkrachten. Hoe en waar deze is ontstaan blijft wel een grote vraag voor mij. Worden leerkrachten dan bezien als personen die zelf op school minder prestatie hadden dan sommige andere leeftijdsgenoten? Denken mensen dat de job als leerkracht 'minder waardig' is en dit ook weer linken met het bso, wat zeer onterecht als minder waardig bestempeld word? In ieder geval zie ik zelf geen link met deze twee opleidingen.
Er is nog een sociaal punt dat het aankaarten volgens mij zeer waardig is. Voor een diploma te kunnen halen, moet iedereen hetzelfde kunnen halen. De schoolgeschiedenis van een leerling maakt het behaalde diploma niet beter of minder. Het enige dat de achtergrond linkt met je diploma halen, is hoe 'makkelijk' je het diploma behalen kunt. Of dit is hoe ik het bekijk.

Ondanks de daling van startende studenten, blijft het aantal afgestudeerde gelijk. Veel kennis heb ik er niet over, maar volgens mij kunnen we dan concluderen dat de opleiding een goede slaagkans heeft. Dit niet omdat de leerstof te simpel is of de verwachtingen te groot. Net juist, om het zo te zeggen, 'on point'. Zoals Crevits het zelf aanhaalt; "Ik zie liever zeven studenten starten en uiteindelijk ook afstuderen, dan dat er tien beginnen en slechts vijf met succes de eindmeet halen."
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2017, 13:48
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik vind dat Michelle enkele rake punten aankaart.
In mijn ogen is het niet belangrijk welke studierichting een student in de lerarenopleiding voordien heeft gevolgd. IK kan ook niet geloven dat het op leerlingen een invloed kan hebben wat de vooropleiding van de leerkacht is.
Men gaat een leerling niet minder goed begeleiden omdat men toevallig uit aso, tso of bso komt. Iedereen legt voor de klas andere accenten maar deze hebben niets te maken met de studierichting die je zelf gevolgd hebt.
Ik vind het dan ook positief dat minister Crevits dit heeft laten onderzoeken. Men kan inderdaad steeds maar met dezelfde vooroordelen. Men kan hier nu door onderzoek zwart op wit de resultaten bekijken. Dat deze resultaten dit vooroordeel bij mensen zullen doen verdwijnen is dan weer een andere vraag. Iedereen gelooft immers liever zijn eigen waarheid dan te moeten toegeven dat men fout zat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.