actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd July 2013, 15:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Koning Albert II treedt af op 21 juli

Koning Albert II treedt af op 21 juli


Koning Albert houdt om 18 uur vanavond een toespraak op de 4 grote tv-zenders en hun radiostations. Volgens verschillende vice-premiers treedt de koning af op 21 juli.


Het kernkabinet kwam vanmiddag samen bijeengekomen in aanwezigheid van de Koning. Nadien stuurde het Paleis een mededeling dat de vorst zich om 18 uur tot de bevolking zal richten door middel van een televisie- en radiotoespraak op de vier grote televisiezenders en hun radiostations.

Op de vraag waarop de toespraak zou gaan antwoordd een vice-premier aan onze redactie: ‘Dat kan je zelf ook wel raden, zeker?’

Verschillende vice-premiers bevestigden aan onze krant dat de koning vandaag zal aankondigen dat hij op 21 juli zal aftreden. Hij zal dan net geen 20 jaar op de troon zitten.

Naar alle waarschijnlijkheid zal prins Filip de koning opvolgen, hij is de eerste in de lijn voor de troon.

Volgens bronnen dicht bij het kernkabinet zou geen gebruik worden gemaakt van de gelegenheid om de rol van het koningschap aan te passen. Ook de opvolger van koning Albert zou dus een rol blijven spelen in de formatie van nieuwe regeringen.


Problemen

Over het aftreden van de vorst wordt al langer gespeculeerd. De koning werd onlangs 79 jaar oud en zou op 9 augustus 20 jaar op de Belgische troon zitten. De koning haalde in zijn gesprek met het kernkabinet zelf gezondheidsredenen aan als reden voor zijn aftreden. Hij bedankte ook de ministers voor de samenwerking.

Verder lijkt ook de affaire rond zijn buitenechtelijke dochter Delphine Boël alles in een stroomversnelling te hebben gebracht. Boël spande onlangs een rechtszaak aan om haar afkomst juridisch te laten vastleggen.


Verklaring Di Rupo

Om 18.15 uur zal premier Elio Di Rupo, in aanwezigheid van het kernkabinet, een verklaring afleggen op de Wetstraat 16. Daar vindt momenteel een bijeenkomst van het kernkabinet plaats. Om 17.30 uur staat ook nog een ministerraad geprogrammeerd.


Blog DS, 03-07-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th July 2013, 23:58
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Of het nu zijn gevorderde leeftijd is, zijn tanende gezondheid of de heisa rond zijn buitenechtelijke dochter, op 21 juli a.s. houdt koning Albert het voor bekeken en mag voortaan zijn oudste zoon, Filip, zijn koninklijke derrière neervlijen op de troon.

Eergisteren besteedde tv-zender Eén een extra lange uitzending aan deze nakende gebeurtenis. Wat mij bijzonder opviel, was dat ons koningshuis eerder een versterkte burcht blijkt, waar niet aan geraakt mag worden. Ik heb alle respect voor de koninklijke familie, maar niet meer of minder dan ik heb voor de man in de straat en voor de brave huisvader of -moeder die elke dag werkt om brood op tafel te krijgen. Toen ik de bovenvermelde uitzending bekeken had, kreeg ik het gevoel van een bijna-heiligverklaring niet van mij afgeschud. Als men nog even was doorgegaan, dan was de koninklijke familie heiliger verklaard dan moeder Theresa.

De enige tegenwind kwam vanuit de hoek van Rolf Annemans, die samen met Bruno Tobback in de studio van Terzake was uitgenodigd. Rolf Annemans gaf te kennen niet zo blij te zijn met de automatische troonsopvolging, omdat dit blijk geeft van het negeren van onze democratie. En zie, plots moest men dringend overschakelen naar de nieuwsstudio. 'Dat gebeurt nu eenmaal in live uitzendingen', was het excuus. Was mijnheer Annemans misschien een beetje te ver gegaan in het verkondigen van zijn opinie?

Aan het einde van de uitzending bleek een van de andere gasten nochtans dezelfde mening toegedaan. Deze argumenteerde bovendien dat een monarchie niet meer past in onze moderne samenleving, dat wij in vergelijking met de ons omringende landen een uitzondering zijn op dat gebied. Koningshuizen behoren tot de sprookjes. Hilde Sabbe, vol lof over de toekomstige koning, liet ondubbelzinnig verstaan blij te zijn met zo'n sprookje, waarin prinsen en prinsessen, koningen en koninginnen een landje als België samenhouden. Pure romantiek dus, maar wel het soort romantiek dat iets meer kost dan het meepikken van een romantische film op vrijdagavond.

Ik kan mij levendig voorstellen dat er genoeg burgers zijn die in deze crisistijden met beide voeten op de grond staan en zich vooral het hoofd breken over hun toekomst en die van hun kinderen. Twintig jaar geleden 'was het einde van de tunnel in zicht', maar die tunnel lijkt elk jaar langer en langer te worden. Als wij moeten blijven betalen voor - binnenkort - drie koninginnen en twee koningen, x-aantal prinsen en prinsessen, om niet te vergeten heel hun entourage, dan zal de belastingbetaler dieper en dieper in zijn buidel moeten gaan tasten tot er zelfs geen eurocent meer overblijft om in Brussel met een vlaggetje te kunnen gaan zwaaien. Een serieuze inkrimping van de dotaties dringt zich meer dan ooit op.

Als laatste stel ik mij dan nog de vraag: wat betekent 'een goede koning/koningin'? Want eerlijk is eerlijk, voor het inkomen dat ze maandelijks opstrijken, mogen hun onderdanen toch wel iets terug verwachten. Sommige politici draaien een beetje rond de pot als hen de vraag wordt gesteld of Filip een goede koning zal zijn. 'Ik wens hem veel succes', was het antwoord van een politicus. Tja, wat moeten we daaruit verstaan? Persoonlijk - en in alle bescheidenheid - wil ik hem het voordeel van de twijfel geven, maar wil tegelijkertijd de bedenking maken dat, als een werknemer bij een werkgever niet voldoet, deze eerste meestal gewoon zijn C4 krijgt. Prins Filip heeft in het verleden al een paar flaters begaan. Laat ons dus hopen dat hij ondertussen voldoende voorbereid is om zich van zijn beste kant te laten zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.