actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 08:30
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Hoofddoek toegelaten voor islamleraressen

Hoofddoek toegelaten voor islamleraressen

Bewerkt door: redactie − 15/05/13, 05u37 − Bron: Belga

Scholen mogen islamleraressen niet verplichten om hun hoofddoek te dragen in de klas tijdens de les. Tegelijk mogen de scholen het dragen ervan niet verbieden elders in de schoolgebouwen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, schrijft La Dernière Heure vandaag.

De Raad van State verplicht Grâce-Hollogne om zijn intern reglement te wijzigen. De gemeente moet de bepaling schrappen die islamleraressen verplicht om in de klas hun hoofddoek te dragen tijdens de les en niet elders in de gebouwen van de school. Het gaat volgens La Dernière Heure om een definitieve beslissing die algemeen geldig is in de Federatie Wallonië-Brussel.

De Raad van State is van oordeel dat islamleraressen niet gebonden zijn aan de plicht van neutraliteit, net zomin als die van andere erkende godsdiensten. Verder stelt de Raad dat "het dragen van elk teken van religieuze overtuiging, waaronder kledij, inherent is aan het onderwijs van de erkende religies en niet beperkt wordt tot de lesuren en de lokalen waarin er onderwezen wordt".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...eraressen.dhtml

Mening:
Dat vrouwen hun hoofddoek willen dragen vind ik eigenlijk niet verkeerd. Oké, een islamitische vrouw mét hoofddoek in een katholieke school zou niet kunnen en gaan ze nooit toelaten. Maar als de vrouw in kwestie in een ander onderwijsnet lesgeeft, vind ik dat wel goed. Denk maar aan een methodeschool. Daar is het perfect mogelijk denk ik. Iedereen mag trouwens kiezen wat hij of zij wordt en wil doen in het leven. Om zo'n vrouwen te verbieden om in het onderwijs te stappen zou dom zijn. Zo leren kinderen langs de andere kant omgaan met iemand van een andere cultuur. Dat kan uiteindelijk voor meer verdraagzaamheid leiden. Ik denk dat het tijd wordt dat Belgen met name Vlamingen het leren accepteren dat er enorm veel verschillende culturen aanwezig zijn in ons land. Dat noem ik meegaan met de tijd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 18:09
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Ik ga akkoord met de mening van J*lie. Ik heb geen probleem met het feit dat vrouwen hun hoofddoek willen dragen. Dat dit als leerkracht niet kan in een katholieke school, vind ik ook maar normaal. De school moet zelf ergens toch tonen dat ze katholiek zijn. Maar als je in een islamitische school werkt, dan vind ik het niet meer dan normaal dat de leerkrachten een hoofddoek mogen dragen. Zo zie je ook meteen dat deze vrouw islamitisch is. Zo kan er geen verkeerd beeld ontstaan en zo leren jongeren omgaan ver verscheidenheid, een andere cultuur. Dit alles zal er toe bijdragen dat verschillen geaccepteerd zullen worden in de toekomst. Dat we niet blijven vechten om de verschillende geloofsuitdrukkingen, maar dat we verdraagzaam kunnen zijn ten opzichte van andere culturen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 18:14
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Als deze vrouwen graag hun hoofddoek willen dragen in de school zie ik hier geen problemen in. Zolang als deze vrouwen niet verplicht worden hem te dragen natuurlijk. Ik denk dat het zelfs goed zou kunnen zijn voor niet-islamitische leerlingen om op deze manier in de beschermde omgeving van de school in contact te komen met het openlijk tonen van een geloofsovertuiging. Op deze manier wennen leerlingen hieraan, zien er er niets 'gevaarlijks' in. Ze leren respect op te brengen voor mensen die openlijk hun godsdienst ten toon willen stellen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 18:51
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Ik ben het er zeker mee eens dat vrouwen met een islamitische geloofsovertuiging hun hoofddoek mogen dragen in de les, mits er natuurlijk les gegeven wordt op een school waar het ook echt maatschappelijk verantwoord is. Het is een manier om hun geloof te tonen aan de rest. Ik vind aan de andere kant ook dat je als islamitische vrouw niet van een katholieke school kan verwachten om een hoofddoek zomaar toe te laten. Je kiest ergens je werkomgeving toch zelf (in de mate van het mogelijk natuurlijk) dus je kiest er ook voor om op een school te werken die hoofddoeken in de klas verbiedt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.