actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2011, 08:56
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Taxichauffeurs heffen blokkade op na schietpartij aan luchthaven

De federale politie van de luchthaven van Zaventem heeft dinsdagavond kort na 19.00 uur een taxichauffeur neergeschoten. Meer dan 200 taxichauffeurs reageerden met een protest aan de toegangsweg naar Brussels Airport. Woensdag rond 5 uur werd de blokkade pas opgeheven.


De aanwezige taxichauffeurs reden daarna in colonne langs de luchthavengebouwen om dan terug te keren naar Brussel. Tientallen auto's die door de blokkade vastzaten op de A201, kwamen rond 5.10 uur stilaan in beweging.

De blokkade werd opgeheven na lang en moeizaam overleg met de luchthavenpolitie.

Geen vergunning
De blokkade begon dinsdagavond, nadat een taxichauffeur door een agent was neergeschoten. De 28-jarige taxichauffeur zou geen vergunning hebben gehad om op de luchthaven te werken. Toen de politie hem wilde tegenhouden, reed de man door en sleurde daarbij een agent mee. De agent zou twee schoten hebben gelost.

De chauffeur werd overgebracht naar het Sint-Lucasziekenhuis in Brussel. Hij heeft enkel een schampschot aan de schouder en heeft het ziekenhuis al kunnen verlaten. De man is wel door de politie meegenomen voor verhoor. Ook de agent die het bewuste schot heeft afgevuurd, wordt nog ondervraagd.

De schietpartij deed zich niet in de luchthaven zelf voor maar op de A201 tussen het luchthavengebouw en de aansluiting met de Brusselse Ring.

Protest
Dinsdagavond verzamelden meer dan 200 Brusselse taxichauffeurs zich aan de toegangsweg naar Brussels Airport. Ze protesteerden tegen het feit dat een agent een van hun collega's heeft neergeschoten.

Onder de taxichauffeurs was het gerucht ontstaan dat de neergeschoten man overleden zou zijn. De politie deed er alles aan om dat gerucht te ontkrachten, maar slaagde er nauwelijks in de taxichauffeurs te overtuigen.

Op verschillende momenten raakten de gemoederen behoorlijk verhit. Dat gebeurde onder meer toen een tiental agenten met wapenstokken en honden verscheen, maar uiteindelijk kwam het niet tot een confrontatie.

Bron: GVA, 11/05/2011
Reactie: Ik begrijp de agent volkomen. Ik hoorde vanochtend op de radio dat hij maar liefst 4 kilometer werd meegesleurd op de motorkap van de taxi! Ik kan dus begrijpen dat de man de taxibestuurder in de schouder heeft geschoten uit zelfverdediging. De andere taxichauffeurs zouden het wangedrag van hun collega moeten veroordelen en niet de verdediging van de agent!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2011, 17:00
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Ok, even de feiten op een rijtje zetten..
De politie voert een controle uit, de desbetreffende man rijdt echter gewoon door en sleurt daarbij een agent mee op zijn motorkap voor maar liefst 4 kilometer. Dat is zonder twijfel poging tot doodslag. Als de agent dan, terecht, uit wettige zelfverdediging schiet, staan de andere taxichauffeurs op hun kop en blokkeren en masse de wegen naar de luchthaven. Ze hebben het ook zo moeilijk daar in Brussel.

Schandalig en ongehoord vind ik dat. Ze zouden de financiële kosten (het urenlang blokkeren van een luchthaven kost een aardige duit, geloof me vrij) aan het adres van die taxichauffeurs mogen bezorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2011, 19:30
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Ik ben toch niet helemaal zeker van wat je zegt. 4 kilometer meegesleurd worden, lijkt me echt wel héél veel. Bruce Willis zou dit kunnen in een of andere Die Hard-film, maar geen agent in België, daar geloof ik niets van. Ik laat me niet uit over de rechtvaardiging van het schot, want hierover zijn te veel geruchten en verhalen.
Daarnaast denk ik dat de politie wel beter kan doen dan al die chauffeurs daar zo laten staan. Ze hebben middelen genoeg om deze situatie te beëindigen, maar willen deze blijkbaar enkel van escalatie behoeden. Dat vind ik niet kunnen op zo'n belangrijke toegangsweg naar de luchthaven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2011, 09:20
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Het is inderdaad geen 4 kilometer maar 2 kilometer heb ik gisteren op tv nog gehoord. Maar dat is toch ook vrij lang. Als ze je eerst aanrijden en dan lig je daar 2 kilometer en de chauffeur wil niet stoppen. Ja da had de agent geen andere optie dan te schieten om de wagen tot stilstand te brengen. Die mensen die de luchthaven hebben geblokkeerd moesten ze allemaal hun vergunning afpakken. Want dit is in mijn ogen een zeer onterechte betoging.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2011, 10:48
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Als je de geruchten zo hoort, lijkt het me inderdaad een actiefilm. 2 tot 4 kilometer is zeer lang voor deze 'actie'. Als het waar is dat de chauffeur op de moterkap heeft gelegen, begrijp ik zeer goed dat hij uit zelfverdediging heeft geschoten. Het is niet dat hij 'bewust' de taxichauffeur wilde raken. Anders had hij wel meteen in zijn borst geschoten, denk ik.

DE taxichauffeurs die het verkeer een zeer lange tijd hebben opgehouden, moeten inderdaad gestraft worden. Ze moeten, zoals mijn voorgangers al hebben vermeld, hun vergunningen afnemen. Hierdoor zijn er mensen te laat op de luchthaven gekomen, waardoor enkele hun vlucht hebben gemist. Al maar een geluk dat dit incident niet in de luchthaven zelf is gebeurd. Misschien hadden er dan nog meer mensen in deze 'film' bij betrokken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.