actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 09:58
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Regering houdt te weinig rekening met vrouwen’

Regering houdt te weinig rekening met vrouwen’

Ministers van de federale regering voeren de gendertoets niet correct uit. De test word omzeild of halfslachtig ingevuld.


Dat schrijft De Morgen maandag op basis van beschuldigingen van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Nieuwe wetten en maatregelen moeten aan een gendertoets worden onderworpen. Die test gaat na of geen van beide geslachten te zwaar wordt benadeeld door een ingreep.

Bevoegd staatssecretaris Elke Sleurs (N-VA) geeft toe dat er nog werk aan de winkel is, maar benadrukt dat ze ermee bezig is. Zo heeft ze extra opleidingen opgestart voor de kabinetten. Die moeten ertoe leiden dat er meer aandacht gaat naar de gelijkheid van mannen en vrouwen in het beleid.

Voor Groen is dit niet genoeg. De oppositiepartij eist dat de gendertoets serieus wordt genomen. ‘Een hele reeks maatregelen van deze regering treft vrouwen onevenredig hard. Deze ventenregering mist duidelijk de empathie om de gevolgen van haar beleid op vrouwen in te schatten’, klaagt Kamerlid Evita Willaert aan.

Willaert krijgt steun van Furia, het voormalige Vrouwen Overleg Komitee, die de gendertoets een ‘lege doos’ noemt.

Bron: 14/11/2016 De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161114_02570360

Mening:

Jammer dat men de gendertoets niet correct invult. Met deze toets kan men de situatie tussen mannen en vrouwen bekijken en hieruit afleiden of er gelijke kansen zijn of niet. Persoonlijk merk ik zo goed als geen verschil tussen mannen en vrouwen. Toch vind ik het niet meer dan normaal dat men hier in de politiek voldoende rekening mee houdt. Ik begrijp ook dat het niet altijd even gemakkelijk is als politici om met alles rekening te houden. Toch lijkt het me niet meer dan normaal dat men zulke zaken goed invult.

Ik vind het ook jammer dat men steeds kritiek geeft op andere culturen. Daar zouden, volgens ons, helemaal geen gelijke kansen zijn tussen mannen en vrouwen. Ik vind dat we eerst in eigen boezem moeten kijken. Daarom vind ik het eens niet slecht dat zoiets in de media komt.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 14th November 2016 om 10:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.