actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2015, 14:25
hannes.v*nderlinden hannes.v*nderlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 21
Lonen stijgen volgend jaar met 1,7 procent

Datum: 11/12/15


Werknemers in België kunnen volgend jaar een gemiddelde salarisstijging verwachten van 1,7 procent. Dat is meer dan in 2015, maar voor het tweede jaar op rij minder dan in de buurlanden. Tegenover de indexsprong staan steeds vaker individuele loonsverhogingen, zo stelt het adviesbureau Korn Ferry Hay Group vandaag.
Voor het tweede jaar op rij blijft de gemiddelde loonsverhoging in België achter op die in de buurlanden. Zo verwacht Korn Ferry Hay Group in 2016 een salarisstijging van 2,9 procent in Duitsland, van 2,5 procent in het Verenigd Koninkrijk en Nederland en van 1,9 procent in Frankrijk.

"Voor het eerst sinds lang zien we dat gedurende twee jaar de concurrentiepositie van België tegenover de buurlanden inzake loonkosten verbetert", stelt Walter Janssens, partner bij het adviesbureau. Dat heeft te maken met overheidsmaatregelen om die concurrentiepositie te verbeteren, zoals loonmatiging via een indexsprong.

Door die indexsprong "is een collectief automatisme van salarisstijgingen ook voor 2016 opgeborgen", stelt het adviesbureau, maar dat betekent niet dat de lonen helemaal niet stijgen. "Loonsverhogingen worden steeds meer toegekend op basis van individuele prestaties en specifieke competenties", klinkt het.

"Ingedekt door de wat betere economische vooruitzichten, redeneren bedrijven dat ze moeilijk voor het derde of vierde jaar op rij géén loonsverhoging kunnen geven aan mensen die goed presteren", legt Janssens uit.

Korn Ferry Hay Group voert jaarlijks een wereldwijd beloningsonderzoek uit. Wereldwijd verwacht het volgend jaar een salarisstijging van 2,5 procent, de grootste toename in drie jaar. Azië scoort het best (6,4 procent), terwijl in Noord-Amerika en Europa de lonen met gemiddeld 2,8 procent zouden stijgen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...7-procent.dhtml


Eigen mening: In het artikel wordt vermeld dat de loonstijging per jaar van België altijd al minder is geweest dan die bij onze buur landen. Op eerste zicht zou ik dus de vraag durven stellen, "Hoe komt dit". Wanneer ik dieper in ging op het artikel zag ik wel dat de laatste 2 jaar er een verandering op til was. België heeft de kloof op vlak van loonsverhoging toch al kleiner gemaakt. Dit wil zeggen dat de overheid er toch wel aan probeert te werken. Om zo te zien dat de overheid hier goed mee bezig is vind ik zeer positief, en geeft me meer vertrouwen tegenover de overheid voor de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.