actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 14:56
yannickv*nbavel yannickv*nbavel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Meerle
Posts: 20
Ruim een op de vier Mechelse kinderen spreekt thuis geen Nederlands

MECHELEN - Ruim een op de vier kinderen in het basisonderwijs in Mechelen spreekt thuis geen Nederlands. Dat blijkt uit cijfers die schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA) heeft vrijgegeven. In het secundair onderwijs heeft ongeveer een leerling op de zes het Nederlands niet als thuistaal.

In het schooljaar 2013-2014 sprak 27,68 procent van de leerlingen in lagere scholen thuis geen Nederlands. In het schooljaar 2010-2011 was dat net iets minder dan 25 procent. Alleen Antwerpen (43,42 procent), Gent (30,17 procent) en Genk (27,86 procent) hebben nog hogere cijfers.

In het secundair onderwijs kwam 16,28 procent van de leerlingen uit gezinnen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken, of ongeveer eentje op de zes. Ook hier scoren Antwerpen (31,07 procent), Gent (17,85 procent) en Genk (17,18 procent) hoger.

Eerste schepen Marc Hendrickx zegt vastberaden te zijn om al die kinderen en jongeren op te vangen. "We zetten alles op alles om kinderen die thuis geen Nederlands spreken extra te ondersteunen. De taalontwikkeling heeft immers niet alleen invloed op hun slaagkansen op school, maar ook op hun kansen op de arbeidsmarkt later", stelt Hendrickx.

bron:http://www.gva.be/cnt/dmf20151209_0...geen-nederlands

Mening: Ik vind dat allochtonen thuis de taal mogen spreken die ze willen. Zolang ze in de maatschappij maar Nederlands spreken en zolang dat ze de kinderen de taal ook goed leren vind ik het allemaal in orde. Als dan de ouders zelf ook geen Nederlands spreken vind ik dat de school het recht moet krijgen om de ouders op Nederlandse les te sturen. Als je ergens in een land wilt leven vind ik dat je de taal goed moet kunnen beheersen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.