actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2014, 18:51
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Deze twintigers twitteren als meisjes en verdienen daar bakken geld mee

Hoe kan een banale internetmeme als 'Alex from Target' zo groot worden, vroegen we ons hier een dikke week geleden nog af. Het verrassende antwoord op die vraag krijgen we in een groot verhaal van Buzzfeed over wat de nieuwssite de 'Twitter-illuminati' noemt. Maak kennis met een officieus netwerk van parodieaccounts op Twitter die elkaar groot - en rijk - maken.

Cameron Asa (21), David Rhodes (29) en David Orr (23): het zijn drie jongelingen over wie u vermoedelijk nog nooit iets gehoord heeft. Toch zijn het sterren in internetland, met name op het sociale netwerk Twitter. Elk van hen runt een rist 'parodieaccounts' met honderduizenden tot miljoenen volgers. En elk van hen heeft zo de macht om eigenhandig internetmemes te creëren en vleugels te geven via duizenden retweets.

Asa, een jongeman die nog studeert, is bijvoorbeeld onder meer de eigenaar van @TweetLikeAGirl (1,2 miljoen volgers), waarmee hij grappige tweets post waarmee meisjes zich kunnen identificeren. Hij beweert in een gesprek met Buzzfeed dat de meme 'Alex from Target', de foto van de jonge winkelbediende die Twitter rondging, volledig op conto te schrijven was van de parodieaccounts. Zij brachten de bal echt aan het rollen.

Reusachtig netwerk
Wie niet onder de indruk is van die redelijk zinloze meme moet zich even inbeelden wat je met die macht van het getal nog kan bereiken. Geld verdienen met advertenties bijvoorbeeld. Een gesponsorde tweet brengt hem 500 tot 1.000 dollar op. Geen geld dat een adverteerder in een bodemloze put stort: de tweets van Asa krijgen telkens tienduizenden retweets, een engagement waarvan een doorsnee Twitter-account van een groot merk slechts kan dromen. "Ik tweette vorige week over een app en uiteindelijk leverde dat de app 20.000 downloads op", illustreert Asa.

Het gaat nog verder: de tientallen eigenaars van grote parodieaccounts als die van Asa - voornamelijk jonge mannen - staan allemaal met elkaar in contact. Ze sluiten onderling 'three retweet'-deals af, waarbij ze van elkaar drie posts retweeten. Eén daarvan is doorgaans een betaalde advertentie. Zo helpen ze elkaar om de advertentieprijzen op de drijven, die gedeeltelijk afhangen van het aantal kliks. Zo houden deze 'Twitter'-illuminati hun eigen reusachtige advertentienetwerk in stand. Of zoals David Orr, eigenaar van @YaBoyBillNye, het noemt: "social influencer marketing". Dat de focus bij de nepaccounts vaak ligt op meisjes heeft net te maken met de hoge betrokkenheid en het sterke engagement dat ze vertonen op sociale media.

Negatieve effecten

Hoeveel dat per jaar opbrengt? David Rhodes, die onder meer @SexFactsOfLife en @itsWillyFerrell beheert, spreekt van een bedrag van "zes cijfers". Hij begon in 2012 geld te verdienen met zijn accounts en zei al snel zijn toenmalige job op. Tweeten is nu zijn beroep. Hij heeft zelfs iemand aangeworven om de content op zijn accounts te beheren.

Of ze met hun acties een 'organisch' netwerk als Twitter niet aan het manipuleren en uiteindelijk aan het kapotmaken zijn? "Ik heb dit altijd als een business gezien. Het draait allemaal om integriteit", oreert Rhodes. Maar Orr is minder zeker van zijn stuk. "Als ik niet dacht dat dit negatieve effecten kon hebben, zou ik op al mijn accounts retweets verhandelen. Maar dat doe ik niet", zegt hij. "Ik ken de langetermijneffecten niet." Asa zegt dat hij nog altijd de impact van zijn acties niet kan vatten. "Ik doe dit nu al heel lang, maar soms zit ik in de les en kijk ik op mijn pagina, en dan heb ik gewoon het gevoel: 'Wauw, dit is absurd'."

Bron:http://www.demorgen.be/technologie/...d-mee-a2119511/

Eigen mening: Deze twintigers verdienen veel geld en wat moeten ze er eigenlijk voor doen? Ik denk dat er meer en meer jobs gecreëerd gaan worden via de social media. Die wordt namelijk nog altijd belangrijker. Toch moeten we er ook kritisch tegenover staan. Wat als nog mensen dit beginnen doen? Waar is dan de uiteindelijke bedoeling van Twitter heen? Het is dus oppassen geblazen, want als iedereen op Twitter 'parodie-accounts' gaat beginnen maken, gaan de echte accounts stil aan verdwijnen en dit is sneller gebeurt dan je denkt. Twitter heeft er bijna geen controle over. Maar ook in het algemeen kan dit een probleem worden. Op andere social media zijn zulke personen ook aanwezig. Wat als we binnenkort via internet alleen nog maar overspoeld worden met reclame? Blijven de sites en het internet dan nog zo nuttig als het nu is? Ik denk in ieder geval van niet. Het internet, de social media is heel nuttig, er valt veel geld mee te verdienen, maar we moeten er wel voor zorgen dat er geen overaanbod van winstbejag komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.