actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 19:18
charlotte.v*ngestel1 charlotte.v*ngestel1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herenthout
Posts: 30
[B]Godsdienstvrijheid wereldwijd achteruit, Iran gaat erop vooruit[/B]

Godsdienstvrijheid wereldwijd achteruit, Iran gaat erop vooruit

In 60 procent van de landen wereldwijd wordt godsdienstvrijheid beknot. Overal gaat de vrijheid van geloof achteruit, enkel in Iran, de Verenigde Arabische Emiraten, Cuba, Qatar, Zimbabwe en Taiwan gaat die erop vooruit. Ook België wordt aan de kaak gesteld.

De godsdienstvrijheid wordt in 60 procent van de landen wereldwijd belemmerd en gaat er steeds sterker op achteruit. Dat blijkt uit het rapport 'Vrijheid van Godsdienst in de Wereld 2014' van de katholieke organisatie Kerk in Nood over de ontwikkelingen de afgelopen twee jaar.

In 55 landen is de godsdienstvrijheid beperkt. Slechts in 6 van de 196 landen - Iran, Verenigde Arabische Emiraten, Cuba, Qatar, Zimbabwe en Taiwan - ging de godsdienstvrijheid erop vooruit. Maar in 4 van die landen kennen een of meer geloofsgroepen nog steeds een 'hoog' of 'gemiddeld' niveau van vervolging of discriminatie. In 20 landen is er 'hoge intolerantie'.

Het rapport slaat op alle godsdiensten. Het beklemtoont dat christenen de meest vervolgde religieuze minderheid zijn. Wat België betreft, gewaagt het document onder meer van een rapport van Amnesty International dat discriminatie van moslims aan de kaak stelde en een 'reeks gewelddaden, in het bijzonder tegen katholieken' en de bloedige schietpartij in het Joods Museum in Brussel. (Belga/WB)


Bron: knack.be (3/11/2014)
Eigen mening: Ik vind dit een erg spijtige zaak. Vrijheid van geloof is volgens mij één van de belangrijkste mensenrechten. Het is dus jammer dat die achteruit gaat. Dat er in landen als Iran meer geloofsvrijheid wordt toegelaten, is dan weer een grote vooruitgang.

Ik hoop dat alle landen zo snel mogelijk alle vrijheid krijgen op gebied van geloof, al lijkt me dit erg onrealistisch. Tegenwoordig vinden er nog teveel middeleeuwse praktijken plaats.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.