actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2015, 02:17
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Dreigingsniveau voor Brussels gewest opgetrokken naar hoogste niveau

Het dreigingsniveau voor het Brussels gewest wordt opgetrokken naar vier, het hoogst mogelijk niveau. Dat heeft het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken in de nacht van vrijdag op zaterdag meegedeeld. Niveau vier betekent dat de dreiging “ernstig en zeer nabij” is.

De verhoging van het dreigingsniveau voor het hoofdstedelijk gewest komt er na een nieuwe evaluatie van het antiterreurorgaan OCAD. Voor de rest van België blijft wel niveau 3 van kracht.

Het crisiscentrum roept de bevolking op om zeker in het Brussels gewest plaatsen te vermijden waar veel mensen samenkomen, zoals concerten, grote evenementen, stations, luchthavens, openbaar vervoer en drukke winkelstraten. Verder wordt ook gevraagd om de veiligheidscontroles te respecteren en om geen geruchten te verspreiden.

Voorlopig wenst het crisiscentrum geen verder informatie te geven “om de gerechtelijke onderzoeken niet in het gedrang te brengen”. Ook over aanleiding voor het optrekken van het dreigingsniveau wordt niet gecommuniceerd.

Peter Mertens, woordvoerder van het Crisiscentrum, zegt ook niet te kunnen meedelen hoe lang niveau vier gehanteerd zal worden. “De situatie wordt sowieso permanent opgevolgd. Dit kan dus elk moment weer herbekeken worden als er nieuwe elementen zijn.”

Zaterdagochtend volgt wel nog een mededeling van de regering.

Het is overigens niet de eerste keer dat de terreurdreiging tot niveau vier verhoogd wordt. Tijdens de eindejaarsperiode 2007-2008 gold het hoogste niveau al eens in Brussel, wegens plannen om de veroordeelde terrorist en voormalig profvoetballer Nizar Trabelsi uit de gevangenis te bevrijden. Het traditionele eindejaarsvuurwerk op de Brusselse Kunstberg werd toen afgelast.

bron: De Standaard 21/11/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151121_01982467

mening:
Het is toch even schrikken om zoiets te horen op het nieuws en te lezen in de online krant. Ik vind het goed dat het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken deze beslissing heeft genomen indien zij deze maatregelen noodzakelijk vinden. Het is belangrijk om nu alert te zijn en de veiligheid in alle ernst goed op te volgen. Ik hoop dat het dreigingsniveau snel weer verlaagd kan worden naar niveau 1, al vrees ik ervoor dat dit toch nog enige tijd kan duren. Het is ook een goed gegeven dat ze verschillende concrete voorbeelden aanhalen die je als burger best kan vermijden. Tot slot hoop ik dat alle extremisten met slechte gedachten vlug gevat kunnen worden, zodat de inwoners van het Brussels gewest terug met een 'gerust' hart kunnen gaan slapen. Al vrees ik ervoor dat de angst een lange tijd zal aanslepen.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 21st November 2015 om 02:31.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2015, 14:21
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Dreigingsniveau voor Brussels gewest opgetrokken naar hoogste niveau

Ik schrok heel erg toen ik dit nieuws hoorde. Tot over een paar maanden was dit nog ver van ons bed, nu is het heel dichtbij. Ik had nooit gedacht dat het zo ver ging komen. Ik denk dat iedereen uit Brussel en omgeving momenteel steeds achter zich kijkt, bang voor wat er gaat of kan gebeuren.
Volgens mij zijn we min of meer wel voorbereid op wat er kan komen, maar wat gaat er komen? Dat is volgens mij de vraag die iedereen zich stelt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.