actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2009, 13:30
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Lightbulb 'Vlaamse regering bespaart 85 miljoen euro op hoger onderwijs'

'Vlaamse regering bespaart 85 miljoen euro op hoger onderwijs'

BRUSSEL - De Vlaamse regering bespaart de komende jaren 85 miljoen euro op het hoger onderwijs. Dat heeft de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) berekend. De studentenorganisatie vraagt zich daarom ook af of de regering de beloofde verhoging van het hoger onderwijsbudget met 10 procent wel zal doorvoeren.


De voorbije jaren zagen de hoger onderwijsinstellingen de studentenaantallen spectaculair stijgen. Maar volgens de VVS volgt de financiering van het hoger onderwijs niet hetzelfde groeipad. Integendeel, de hogescholen en universiteiten kunnen steeds minder doen met het beschikbare budget, terwijl er toch meer van hen verwacht wordt.

De Vlaamse regering beloofde in haar regeerakkoord om het budget voor het hoger onderwijs met 10 procent te verhogen. Maar de VVS vreest dat het omgekeerde zal gebeuren. De studentenorganisatie rekende zelf uit dat er de komende jaren 85 miljoen euro bespaard zal worden op het hoger onderwijs. Zo levert de niet-indexering van de werkingsmiddelen in het hoger onderwijs een besparing van 18 miljoen euro op. Tussen 2011 en 2013 wordt er nog eens jaarlijks 1,27 procent bespaard op de werkingsmiddelen, wat neerkomt op 40 miljoen euro op drie jaar tijd.

Volgens de VVS wordt ook bespaard op het rationalisatiefonds, het fonds voor de rationalisatie van het hoger onderwijs. De VVS spreekt van een besparing van 24 miljoen tussen 2010 en 2013. Tot slot wordt er zo’n 3 miljoen euro bespaard op kleinere maatregelen zoals het uitstellen van het Hoger Beroeps Onderwijs.

svh (belga)
6 november 2009
bron :http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20091106_022

Ik vind de besparing op hoger onderwijs redicuul. In tijden van crisis is het normaal dat er bespaard wordt maar moet dit ten koste van de toekomstige werkkrachten? Minister van onderwijs Pascal Smet stelt gelijke kansen voorop maar bij een drastische besparing ter realisatie van een uitgebouwd hoger onderwijs is dit tegenstrijdig.In België kan iedereen zogezegd verder studeren juist omdat de overheid hier een grote inspanning doet. Gaan we binnenkort Amerika achterna? Oké dat is misschien wat drastisch maar toch de overheid moet investeren in zijn jeugd en deze alle mogelijkheden bieden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2009, 18:02
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik vind het verontrustend dat de regering de komende jaren, 85 miljoen euro zal besparen op het hoger onderwijs. Momenteel is de kans dat men aan een goede job geraakt, zeer minimaal. Het is dan ook logisch, dat er meer en meer mensen gaan verder studeren. De spectaculaire stijging van de studentenaantallen voor de hoger onderwijsinstellingen, zijn hier duidelijk het bewijs van. Waarom denkt men dan in godsnaam dat het beter is om hier besparingen op uit te voeren? Trouwens, wanneer je de belofte maakt om het hoger onderwijsbudget met 10 procent te verhogen, vind ik het niet meer als normaal, dat ze deze dan ook nakomen.

Anderzijds, ben ik van mening dat als de regering de besparing toch wil doorvoeren, ze met een alternatief voor studeren op de proppen moeten komen. Maak de knelpuntberoepen aantrekkelijker, laat zien dat er ook positieve kanten zijn aan de technische beroepen,…etc. Wanneer men niet voor een alternatief gaat zorgen, denk ik dat er vele zoals mij zullen tegen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2009, 10:34
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Dit is niet de oplossing!

Het is inmiddels duidelijk dat de Vlaamse regering op zowat alles wil besparen. Om uit hun financiële put te kunnen klimmen is dit ook nodig. Maar ze moeten besparingen zoveel mogelijk verdelen over verschillende sectoren.
85 miljoen is volgens mij gewoon ridicuul en het getuigt niet van een verdeling van de besparingen over meerdere sectoren.

Het is ook ronduit belachelijk dat ze willen besparen op de ontwikkeling van de nieuwe werkkrachten. Het enige voordeel is de besparing zelf. Maar dit voordeel is tijdelijk en aan al de nadelen en vooral gevolgen wordt niet gedacht.

Besparen op het hoger onderwijs betekent besparen op de kwaliteit van de nieuwe werkkrachten. Besparen op de kwaliteit van het geleverde werk. Slechter afgeleverd werk kan alleen maar slechter zijn voor de economie. En zo zal de economie terug in een crisis sukkelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.