actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2009, 11:04
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
1.680 gevangenen lopen zomaar vrij rond

1.680 gevangenen lopen zomaar vrij rond


In ons land lopen 1.680 veroordeelde misdadigers zomaar vrij rond. Dat komt omdat de gevangenissen overvol zitten en de enkelbanden op zijn. Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) gaf dit toe in de Senaat.

Leverancier enkelbanden gezocht
Onder de vrije vogels zijn wel geen seksuele delinquenten en illegalen, maar toch blijft het een onthutsende situatie. Om daar een einde aan te maken, zoekt de overheid dringend een leverancier van kwaliteitsvolle enkelbanden. Op die manier wil De Clerck het aantal
veroordeelden die thuis hun straf mogen uitzitten, uitbreiden van 1.100 tot ongeveer 2.000. Justitie doet ook wat aan het plaatsgebrek in onze cellen: er zijn bouwplannen en vanaf volgend jaar huren we ook een gevangenis in Nederland, meldt de krant Het Laatste Nieuws.

Straffeloosheid
Maar feit blijft dat vandaag heel wat veroordeelde dieven, dealers en vechtersbazen zonder enige controle rondlopen. Het gerecht, politiemensen en gevangenisbewaarders klagen steen en been over deze straffeloosheid. Wie momenteel minder dan zes maanden cel krijgt van de rechter, gaat sowieso vrijuit. Bij veroordelingen tussen zes maanden en drie jaar is er eventueel kans op een enkelband of een alternatieve straf. Pas bij een celstraf boven drie jaar moeten veroordeelden effectief naar de gevangenis. Daarna beslist de strafuitvoeringsrechtbank wanneer zij vrijkomen. (hlnsydney)

Bron: Het laatste nieuws, 23/10/09

Eigen mening: Wat voel ik mij toch veilig in dit landje, de hoeveelste keer is het dit jaar dat Justitie onder Stefaan De Clerck in opspraak komt?
Zal er snel weer een ontslag volgen voor Meneer De Clerck?

Alleszins deze situatie kan echt niet meer. Al jaren zitten de Belgische gevangnissen overvol, waarom is er geen langetermijn oplossing voor dit probleem? Het is logisch dat de bouw van een gevangenis niet op 1, 2, 3 kan gebeuren maar de overbevolking stelt zich al jaren. In plaats van besparen bij Justitie kan deze post beter eens wat extra uitgeven.

Bij de gevangene op vrije voeten zitten wel geen seksuele delinquenten, gweldig nu voel ik me veel veiliger. Jammer dat er nog wel dieven en dealers vrij rondlopen want zij doen toch niet zo heel veel kwaad. Wat voor een situatie is dit?

Mensen die gestraft worden tot 6 maanden gaan gewoon vrijuit, maar wel worden er veel centen ingestopt om een proces te verkrijgen. Waarom? Geen idee, de kans is toch gigantisch groot dat de personen in kwestie niet gestraft worden. Heb je een straf tussen 6 maanden en 3 jaar, dan krijg je een bandje om rond je enkel te doen.

Waarom zou niet iedereen gaan dealen, je krijgt geen straf maar verdient er waarschijnlijk wel een berg geld mee. Dit kan toch niet.

Stefaan De Clerck, begin alvast in actie te schieten of men schiet jouw een tweede keer buiten bij Justitie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2009, 20:56
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
--------------------------------------------------------------------------------

Ik voel mij op bepaalde momenten in specifieke omstandigheden helemaal niet veilig. Ik werd zelf een paar jaar geleden gestolen en op dat moment voelde ik mij helemaal niet veilig. De dieven hadden persoonlijke bezittingen van mij meegenomen en kenden zo al mijn gegevens.
Natuurlijk zijn de overvallers nooit gevonden.
Stefaan de Clerck is inderdaad al meermaals in opspraak gekomen. Hij heeft trouwens eind jaren '90 hiervoor al ontslag dienen te nemen als minister van justitie (zaak Dutroux).
Maar ik denk dar dit onder de huidig omstandigheden niet meer zo snel het geval zal zijn: de tijden zijn veranderd en volgens mij kan de huidige federale regering zich niet permiteren om ministers aan de kant te schuiven.
De Belgische gevangenissen zitten overvol, dit is een onmiskenbaar feit, maar hierop heeft men blijkbaar - zij het dan maar een noodoplossing - gevonden door het feit dat men een aantal gedetineerden kan plaatsten in de gevangenis van Tilburg (NL).
Wat mij ook enorm stoort en waarvoor ik geen begrip kan opbrengen is het feit dat men nu blijkbaar heeft vastgesteld dat er blijkbaar geen enkelbanden meer beschikbaar zijn. Dit had men vooraf toch kunnen incalculeren. Wat gebeurt er met de veroordeelden welke onder deze maatregel vallen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2009, 22:52
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Mijn mening:
Er is 1 plaats waar ik me veilig voel en dat is thuis. Hoewel als ik alleen thuis ben, vind ik het ook al niet meer zo leuk...
Laat staan dat ik alleen op stap zou gaan. Vrienden van mij die op kot zitten, zeggen eerlijk dat ze niet alleen over straat durven lopen daar in hun studentenstad. Je moet zeker met 3 of 4 zijn om niet als 'prooi' rond te lopen.
Heel het gedoe met de gevangenissen loopt uit de hand en er moet dringend iets aan gedaan worden. Maar zoals altijd zal het wel weer een procedure van lange duur zijn. Als men hier niet snel iets aan doet, gaat dit nog erger worden dan dat het nu al is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2009, 11:26
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Er zou eindelijk iets moeten gebeuren waardoor mensen echt worden afgeschrikt en geen criminele daden meer durven uitvoeren. Het feit dat ze er nu vanaf komen met een proces, een "kleine" geldsom en eventueel een enkelband, als er nog over zijn tenminste, is niet bepaald de meest ideale situatie om mensen tegen te houden een misdaad te begaan.
Zelfs de "échte criminelen", die wél een straf moeten uitzitten, lijken het niet slecht te hebben in de gevangenis: tv, pc, eten, ...
Vroeger was een gevangenisstraf echt een straf, misschien is het voor sommigen ondertussen eerder een gemakkelijke oplossing om te vluchten van de harde buitenwereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.