actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2012, 12:35
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Tiener stuurt 71 sms'jes per dag

Tiener stuurt 71 sms'jes per dag

Acht op de tien jongeren kunnen met hun gsm op het internet, maar slechts een op de drie doet dat. De prijs houdt hen tegen.

Voor de vierde keer al onderzochten de Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet in samenwerking met de Universiteit Gent het mediagebruik bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. 1.495 jongeren werden bevraagd. De resultaten tonen nog meer dan vroeger aan dat nieuwe media onmisbaar zijn geworden voor jongeren. Maar soms ook onbenut.

Dat 98 procent van de jongeren over een eigen gsm beschikt, mag geen verrassing heten. Maar dat 81 procent een gsm heeft waarmee je op het internet kan surfen, een smartphone dus, heeft ook de onderzoekers verrast. Die gsm gaat vaak mee naar de les. Op de slaapkamer verdringt de computer de televisie als beeldscherm. 85 procent heeft ook nog een afzonderlijk gametoestel. Met al die apparaten zijn jongeren dagelijks vijf uur in de weer.

Hoewel acht op de tien jongeren mobiel op internet kunnen, doet slechts 33 procent dat ook.

'Dat komt vooral omdat het voor hen te duur is', zegt onderzoekster Birgit Segal van de Graffiti Jeugddienst. 'De kostprijs bepaalt wel degelijk hun omgang met nieuwe media. Waarom belt een jongere amper twee keer per dag met zijn gsm, maar verstuurt hij 71 berichtjes? Omdat veel jongeren een abonnement hebben waarbij ze quasi gratis kunnen sms'en.'

'Daardoor is het opmerkelijkste verschil met twee jaar geleden dat een jongere nu gemiddeld 7,66 euro per maand belkosten heeft. In 2010 was dat nog meer dan 16 euro.'

Ook opvallend: bij de helft van de jongeren tussen twaalf en achttien worden de belkosten altijd door de ouders betaald.

Jongeren uit socio-economisch zwakkere gezinnen hebben even vaak een smartphone en besteden gevoelig meer geld aan hun gsm (12 euro per maand) dan hun leeftijdgenoten. Ze betalen die kosten wel vaker uit eigen zak.

De sociaalnetwerksite tot slot is met voorsprong de populairste website bij jongeren. Netlog is in vrije val. Facebook regeert.

Bron: De Standaard

-----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
De cijfers verbazen mij helemaal niet omdat ik zelf ook enorm veel sms, omdat dit gratis is voor mij. Wel heeft dit in mijn ogen een aantal grote nadelen: door te sms'en kan de andere persoon jouw intonatie niet horen en dus niet weten of iets 'voor de grap' bedoeld is of echt gemeend, daardoor kunnen er soms misverstanden en ruzies ontstaan. Ook durven sommigen via sms sneller iets te typen, waar ze anders meer over zouden nadenken en beseffen dat je zoiets beter niet kan zeggen. Als laatste worden er sneller afspraken gewijzigd, omdat je toch maar snel een sms'je moet typen om iets af te zeggen.
Dat jongeren gemiddeld vijf uur in de weer zijn met hun gsm, sociale netwerksites, televisie kijken enz. verbaast mij wel. Eigenlijk wil dit zeggen dat er haast geen tijd overschiet om huiswerk te maken en dergelijke...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 8th May 2012 om 12:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 13:58
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Toen ik deze morgen op de radio hoorde over dit onderzoek schrok ik wel even. Ik vraag me af hoe je 70 sms'jes op een dag kan verzenden. Ik wist wel dat jongeren veel sms'en, maar dat ze zoveel sms'en op één dag, dat wist ik niet.
Dat het budget dat jongeren spenderen aan telefoneren met meer dan de helft gedaald is ten opzichte van 2010, vind ik heel goed. Ook is het positief dat jongeren niet op het internet surfen met hun gsm omdat dit te veel kost. Het is goed dat jongeren bewust omspringen met geld. Op deze manier zullen ze later ook niet zo snel hun geld verkwisten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2012, 16:14
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik heb ook een abonnement bij Proximus waarbij je gratis kan sms'en, maar je moet dan wel iedere maand voor 15 euro herladen. Ook al stuur ik gratis, dan nog geraak ik helemaal niet aan 70 sms'jes per dag. Dat is nu toch echt veel, niet? Dan ben je precies de ganse dag aan het sms'en. Ik begrijp wel dat bellen te duur is voor jongeren tussen 12 en 18 jaar, maar ik bel toch liever snel even om iets af te spreken dan dat ik 10 sms'en moet versturen en dat er dan, zoals Caroline zegt, nog eventuele misverstanden kunnen ontstaan.
Dat jongeren dagelijks 5 uur bezig zijn met gsm, televisie, gametoestel enz.. daar verschiet ik ook van! Gsm mag toch niet op school gebruikt worden? Of is die regel al veranderd? Want als een gsm niet op school gebruikt mag worden, dan wil dit zeggen dat die 5 uur voor en na de schooluren zijn. Hoeveel tijd blijft er dan nog over voor échte ontspanning? Sport, muziek, buiten spelen..?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2012, 17:58
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Dit zijn inderdaad wel erg veel smsjes! Maar, wij weten allemaal dat leerlingen zelfs tijdens de les durven smsen. Ze smsen zo veel, dat ze blind kunnen typen en het valt dus ook bijna niet op.
Toen ik nog in het middelbaar zat (ondertussen toch al vier jaar geleden), mochten wij op de speelplaats ook gebruik maken van onze GSM.
Maar, waarom sturen ze zoveel berichten? Ik kan me niet inbeelden dat je nog iets nuttigs te vertellen kan hebben...
Inderdaad wel een geluk dat het ondertussen zoveel goedkoper is geworden.
Vijf uur per dag is ook echt wel héél veel. Hebben ze dan inderdaad nog tijd om iets anders te doen?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th May 2012, 15:49
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dit is wel een erg hoog aantal. Nu moeten we ons hierbij de vraag stellen ofdit wel gezond is. Enerzijds is dit wel een teken dat de tieners tegenwoordig veel socialer zijn dan vroeger maar is dit nog wel gezond om altijd met de gsm in de hand te lopen. Moeten we dan niet ongerust zijn voor onze tieners? misschien wel, misschien niet. Ze zouden misschien al eens kunnen onderzoeken wat voor soort sms'jes de tieners sturen want dit is toch ook zeker van belang. Dit is in het zelfde kader te plaatsen als internet gebruik bij tieners. Waarom gebruiken tieners de computer? voor spelletjes of tegenwoordig meer en meer voor school?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th May 2012, 08:05
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Mijn mening sluit aan bij die van Caroline.
Ik vind 71 smsjes per dag veel, maar ik kan er in komen. De hoeveelheid smsjes hangt naar mijn mening af van het abonnement waarvan de tiener geniet. Zoveel gratis belminuten, zoveel gratis smsjes, zoveel gratis MB op het internet... Noem maar op!
Tieners hechten veel belang aan wat andere van hen denken. Dan is in contact blijven met iedereen en weten wat er allemaal aan de hand is, heel belangrijk. De nieuwste roddels moeten meteen naar alle vriend(inn)en worden gestuurd. En dan heb ik het nog niet gehad over die 'cutie' waar ze altijd bij willen zijn en alles over willen weten.
Dit laatste was zeker voor mij van toepassing. In het begin van mijn relatie stuurde ik 168 smsjes per dag. Dit merkte ik omdat dit het aantal is dat ik gratis kan sturen. Vanaf dan was het betalen voor een smsje.
Geloof mij, na een tijdje werd iedereen hier thuis gek van mijn nieuwe hobby. Maar ik wist niet beter, ik wou elke minuut van de dag iets van hem horen. Dan vliegen de smsjes er snel door.

Nu kom ik dagelijks misschien aan 20 smsjes en dat is dan met bijvoorbeeld 5 verschillende mensen en dat is soms al veel.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2012, 11:54
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Deze cijfers verrassen me heel hard! Zeker het aantal kinderen dat een smartphone heeft. Want als ik in mijn omgeving kijk, is dit percentage toch wel véél minder. Ik vermoed ook dat dit veel te maken heeft met sociale druk bij pubers (de doelgroep van het onderzoek zijn toch vaak pubers), want als iedereen in je vriendinnengroep een smartphone heeft, wil je er zelf natuurlijk ook een als je 16 jaar bent.
Het overmatig gebruik van al deze technologieën neemt volgens mij met de leeftijd af, naarmate je ouder wordt heb je ook meer sociale contacten denk ik.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th May 2012, 13:04
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Bij een 18 jarige zou ik het misschien nog kunnen begrijpen. Maar 12 jaar? Jeetje... We komen meer en meer in een samenleving terecht waarin er geen belang meer wordt gehecht aan het échte sociale contact. Afspreken om bij te babbelen is haast overbodig geworden.
Gezond kan ik het hoge sms-gedrag ook zeker niet noemen. Jongeren doen het overal en de hele dag door. Een beste vriend of vriendin hebben ze niet meer; hun gsm is hun alles. Neem die af en er is een ramp.
Enerzijds vind ik het enorm positief dat de tarieven steeds goedkoper worden, anderzijds heeft dit natuurlijk ook een negatief effect. Het wordt voor jongeren veel gemakkelijker om veel te sms'en (en dus nog meer met hun gsm bezig te zijn).
We moeten zeker mee met onze tijd, en een gsm en smsjes zijn nu eenmaal niet meer weg te denken, maar het mag toch echt wel binnen de perken blijven.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th May 2012, 21:19
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik werd verrast door deze cijfers! Ik wist reeds dat jongeren heel veel met hun gsm bezig waren, maar dat er zoveel sms-berichten verzonden werden, daarvan was ik me niet bewust. Ik hoorde wel eens verhalen van zussen die zelfs binnenshuis met elkaar berichten stuurden via hun gsm - wat absoluut nutteloos is - maar ik dacht dat dit eerder uitzonderingen waren. Een sms is gemakkelijk om met elkaar in contact te blijven en om je sociale contacten te onderhouden, maar 71 smsjes per dag is wel heel veel! Ook het aantal kinderen dat een smartphone heeft deed me even duizelen. Wat moeten deze kinderen in hemelsnaam met zo'n dure gsm? Ik begrijp dat peer pressure hier een grote rol in speelt, maar als ouder geef je je kind toch niet zo'n dure gsm? Het belangrijkste is dat dit technologisch snufje kan bellen en berichtjes kan sturen, meer heb je toch niet nodig? Zeker niet als 12-jarige... Het wordt tijd dat de kinderen loskomen van de 'virtuele' wereld en terug bewust in de echte wereld terechtkomen. Kunnen contacten via netwerksites en via de gsm nog wel echt tellen als echte sociale contacten? Ik betwijfel dit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.