actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2015, 11:33
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Franse wet: modellen moeten zelf bewijzen dat ze niet te mager zijn

De Franse Assemblée nationale heeft donderdag een wet goedgekeurd die de gezondheid van modellen moet vrijwaren. Zo moeten modellen voortaan een gezondheidscertificaat kunnen voorleggen voor ze aan het werk gaan, en worden magazines en websites verplicht om bewerkte foto’s duidelijk te labelen.

Wie in Frankrijk als model aan de slag wil, moet voortaan een gezondheidscertificaat kunnen voorleggen dat ‘in het bijzonder werd opgesteld met betrekking tot de body mass index’ en zo moet aantonen dat ‘de gezondheid van de persoon verenigbaar is met de uitoefening van het beroep’.

In een eerder voorstel eiste men nog dat het BMI van modellen aan een minimum zou voldoen, maar dat werd nu aangepast zodat voor elk persoon apart kan worden bepaald wat zijn of haar gezond gewicht is, rekening houdende met andere factoren zoals leeftijd en lichaamsbouw.

Elke inbreuk op deze wetgeving kan bestraft worden met zes maanden gevangenisstraf en boetes die kunnen oplopen tot 75.000 euro. Momenteel wordt samen met het gezondheidsorgaan Haute Autorité de Santé (HAS) bekeken wanneer deze regelgeving kan worden ingevoerd.

Bewerkte foto’s

Daarnaast heeft het Assemblée nationale ook een wetsartikel goedgekeurd dat oplegt dat foto’s die onder handen werden genomen met Photoshop ‘om het silhouet van modellen te verfijnen of te verdikken’ voortaan het label ‘bewerkte foto’ moeten krijgen.

Deze wetgeving zou ten laatste op 1 januari 2017 in werking treden. Elke inbreuk hier kan leiden tot een haar gevangenisstraf en boetes tot 10.000 euro.

In april werd in Frankrijk al een wet goedgekeurd die het aanmoedigen tot extreem vermageren kan bestraffen, vooral gericht op zogenaamde ‘pro-ana’ websites. Bij onze zuiderburen lijden naar schatting 30.000 tot 40.000 mensen aan anorexia nervosa, van wie negentig procent vrouwen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151218_02027405
Eigen mening: Ik vind het zeer belangrijk dat hier rekening met gehouden wordt. Modellen zijn vaak een voorbeeld voor veel mensen, dus moeten we ervoor zorgen dat ze ook echt een voorbeeld zijn. In klassen hoor je vaak dat leerlingen op een fotomodel willen lijken, of even mager willen zijn. Het blijft wel vaak bij de deze opmerking, maar volgens mij is het vaak de oorzaak van jongeren met anorexia in onze scholen.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 18th December 2015 om 11:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2015, 21:05
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Franse wet: modellen moeten zelf bewijzen dat ze niet te mager zijn

De nieuwe maatregel waarbij men op bewerkte foto's een label moet plaatsen, juich ik zeker en vast toe. Als je naar de hippe en trendy magazines kijkt tegenwoordig, zie je knappe en slanke modellen en sterren op de cover staan. Geen enkel model heeft een buikje, geen cellulitis, geen enkele imperfectie en jongeren gaan dit als de norm beschouwen. Zij willen er even slank uitzien als deze modellen op de cover en gaan hier vaak heel ver voor. Wat zij echter (vaak) niet weten, is dat deze modellen allemaal bewerkt zijn. Daarom is het plaatsen van een label bij een bewerkte foto, een goede zaak. Ik denk dat we onze jongeren vooral moeten bijbrengen dat het cijfer op de weegschaal vaak niet belangrijk is. Als je goed in je vel zit en je bent gelukkig, maakt het getal op de weegschaal niet veel uit. Dit is een mentaliteit die we de jongere generatie nog moeten bijbrengen, denk ik dan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2015, 22:53
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Ik denk dat deze wet inderdaad gaat helpen om een realistischer beeld te geven naar de maatschappij toe. Leerlingen en ook andere mensen in de maatschappij kijken vaak op naar de modellen en vormen hierdoor een onrealistisch beeld over het menselijk lichaam. Doordat hier strengere wetten op gaan komen kunnen we een correcter beeld geven naar de maatschappij toe. Dit zou het aantal personen met eetstoornissen kunnen laten dalen. Ik vind het dan ook zeker interessant om dit artikel te vermelden in de klas.
Zelf vind ik het wel positief dat het aan de modellen zelf is om te bewijzen dat hun BMI goed zit. Ik hoop wel dat de modellen hun bewijs moeten halen via een geneeskundige zodat er weinig kans is dat dit bewijs vervalst kan worden (een kleine kans zal er altijd bestaan).Vroeger, of in andere landen, is het vaak aan de werknemer om dit bewijs voor te leggen of is dit bewijs zelfs niet verplicht. De werknemers weten vaak niet alle omstandigheden van de modellen en komen zo in benarde situaties als er weer een model is flauwgevallen. Door het nu in de handen van de modellen te leggen hoop ik dat ze zelf ook eens gaan nadenken over hun eigen eetgewoonten en eens kijken of ze wel gezond bezig zijn. Voor sommige zal dit geen probleem zijn maar vele zullen hun eetgewoontes moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.