actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2017, 09:21
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Pleegzorg Vlaanderen zoekt warm nest voor 103 pubers

Pleegzorg Vlaanderen zoekt warm nest voor 103 pubers

Tijdens de Week van de Pleegzorg van 10 tot 19 november wil Pleegzorg Vlaanderen het tekort aan pleeggezinnen voor pubers onder de aandacht brengen. "Op dit moment zijn er 103 jongeren ouder dan 12 voor wie we een warm nest zoeken", zegt Brocatus. "Pubers waarvoor we geen oplossing vonden in hun directe omgeving en die dus nood hebben aan een pleeggezin waar ze nog geen band mee delen."

Die zoektocht verloopt moeizaam, omdat kandidaat-pleeggezinnen zich meestal voor iets jongere kinderen willen engageren. Toch merken ze bij Pleegzorg Vlaanderen dat ook voor pubers een pleeggezin een grote meerwaarde kan zijn in de voorbereiding op een zelfstandig leven. De meeste jongeren zoeken een plek waar ze voor lange tijd kunnen blijven, maar gezinnen kunnen ook als weekendgezin fungeren voor 12-plussers die tijdens de week in een instelling verblijven."

Eerder deze week raakte ook bekend dat pleegjongeren binnenkort tot 25 jaar in hun pleeggezin kunnen blijven wonen. "Een ongelooflijk belangrijke beslissing", zegt Brocatus. "Voor heel wat jongeren is het vanzelfsprekend dat ze bij hun ouders kunnen blijven wonen tot wanneer ze zich oud genoeg voelen om op eigen benen te staan. Bij pleegjongeren is dat tot nu toe niet het geval: op hun 21 jaar stopt de ondersteuning van pleegzorg en zijn ze afhankelijk van de draagkracht van hun pleeggezin. Het optrekken van de leeftijdsgrens zorgt ervoor dat ook pleegjongeren dezelfde kansen krijgen als andere jongeren en dat kunnen we alleen maar toejuichen."

Bron: De Morgen 10/11/2017 https://www.demorgen.be/binnenland/...ubers-bdf13d1c/

Eigen mening: Het optrekken van de leeftijdgrens van 21 naar 25 jaar vind ik een heel goede beslissing van Pleegzorg. Net zoals het artikel zegt krijgen nu deze jongeren dezelfde kansen als kinderen die bij hun echte ouders wonen. Deze jongeren hebben er uiteraard niet zelf voor gekozen om in een situatie terecht te komen waar ze niet meer bij hun ouders kunnen wonen. In het artikel is ook te lezen dat het moeilijker wordt om pleeggezinnen te vinden voor pubers. Ik schrik hier niet van, de pubertijd is volgens mij de moeilijkste periode om voor een kind te zorgen. Het is goed te begrijpen dat veel gezinnen het moeilijk vinden om heel veel tijd en energie in deze jongeren te steken terwijl de kans er is dat de ouders op elke moment hun kinderen kunnen terugkrijgen. Ik ben het dus volledig eens met het artikel, al denk ik wel dat er vanuit Pleegzorg maatregelen moeten getroffen worden voor gezinnen met pleegpubers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.