actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 12:14
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
OCMW-voorzitter levert 20 procent loon in ‘als signaal’

OCMW-voorzitter levert 20 procent loon in ‘als signaal’

De voorzitter van het OCMW van Namen, Philippe Defeyt, gaat 20 procent van zijn loon inleveren. Het partijlid van Ecolo wil daarmee ‘een signaal’ de wereld insturen en hoopt dat zijn beslissing veel navolging krijgt.
Philippe Defeyt is intussen 60 jaar en als OCMW-voorzitter van Namen verdient hij zo’n 7.500 euro bruto per maand. De helft daarvan gaat naar de belastingen en hij moet daarvan ook nog 400 euro afstaan aan de partij, maar er blijft maandelijks toch nog altijd een mooie som over. Defeyt heeft nu besloten 20 procent van zijn brutoloon, maandelijks zo’n 1.500 euro, in te leveren.

‘Ingaan tegen gouden handdrukken’

De OCMW-voorzitter gaat niemand echt vragen om zijn voorbeeld te volgen, maar hoopt toch dat anderen zich ook laten inspireren door zijn beslissing. ‘Dit is een signaal naar de maatschappij toe’, aldus Defeyt. ‘Hiermee ga ik in tegen de gouden handdrukken en enorme salarissen die echt niet meer kunnen in deze moeilijke tijden. De meest bevoordeelden van onze maatschappij moeten beseffen dat ze moeten samenleven met anderen. Uiteraard bestaat er iets als sociale zorg, maar ook de sociale samenhang mag niet vergeten worden. Rijkdom bestaat niet alleen uit economisch kapitaal, maar ook uit menselijk kapitaal, het milieu... Het menselijk kapitaal wordt echter te vaak vergeten.’

Het salaris van Defeyt zal in december zakken. ‘Het OCMW moet budgettaire beperkingen ondergaan, de grootverdieners moeten dan het goede voorbeeld geven’, zegt de Ecolo-man.

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00822730, 4/11/2013

mening: Ik vind het een zeer mooi gebaar van Defeyt. Het is waar dat sommige grootverdieners ongelooflijke salarissen hebben terwijl steeds meer en meer arbeiders op hun koopgedrag moeten letten. Ik heb wel het gevoel dat hij deels inspeelt op de gebeurtenissen over de media aandacht rond Pascale Peraita, de directrice van de Brusselse daklozenorganisatie Samu Social. Ook is de timing bedenkelijk nu de verkiezingen voor de deur staan. Zelf vind ik het een zeer mooi gebaar en ik hoop dat er grootverdieners zijn die hem volgen, maar de echte reden is voor mij bedenkelijk waarom hij dit nu doet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2013, 10:25
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Het is inderdaad zeer merkwaardig dat hij dit nu, vlak voor de aankomende verkiezingscampagne, opstart. Aangezien het al langer ter sprake is gekomen dat de salarissen van deze grootverdieners niet kunnen in deze tijden van crisis. Wel blijft het natuurlijk een mooi gebaar en mede met deze actie zet hij andere grootverdieners onder druk om zijn voorbeeld te volgen. Als je het zo bekijkt is het net goed dat hij dit vlak voor de verkiezingen doet. Zo zullen andere grootverdieners sneller geneigd zijn om zijn voorbeeld te volgen, en hopelijk doen zij dit ook. Het is crisis voor iedereen en iedereen moet besparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.