actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2017, 14:33
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Crevits laat onderzoeken hoe zwaar de job van leerkracht is

Crevits laat onderzoeken hoe zwaar de job van leerkracht is

Dinsdagvoormiddag heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) de gesprekken over maatregelen voor het aantrekkelijker maken van een onderwijsloopbaan voortgezet met de onderwijsvakbonden.
’Onderling zijn de minister en de vertegenwoordigers van het personeel het erover eens geraakt, dat er een studie komt over de taakbelasting van de leraar en dat er voort kan worden gesproken over andere loopbaanmaatregelen’, zo laat de minister in een mededeling weten.
De studie moet een zicht bieden op wat ‘een moderne omschrijving van de opdracht van de leraar is anno 2017 en hoeveel tijd men aan deze taken besteedt’. De minister heeft de opdracht voor de studie gegeven. De sociale partners zullen bij de uitvoering van de studie over de taakbelasting betrokken worden.

Loopbaanmaatregelen
Minister Crevits is bereid in te gaan op de vraag van de vakbonden om de resultaten van een studie over taakbelasting af te wachten, alvorens de gesprekken over de opdracht en de noemer van de leraar verder te zetten.
‘Dit belet niet dat minister Crevits de komende weken met de sociale partners zal bekijken of het mogelijk is om over andere loopbaanmaatregelen te spreken. Minister Crevits plant ook nog een gesprek met de werkgevers’, zo besluit de mededeling van de minister.
Bron: www.destandaard.be (Belga)

Eigen mening:
Naar mijn mening is het positief dat men eens echt een onderzoek voert naar de takenbelasting van een leerkrach. Zo komt er misschien eens een mentaliteitsverandering bij sommige personen die nog steeds ervan uitgaan dat een leerkracht enkel werkt tijdens de 50 minuten die hij voor de klas staat. Ik wil echter ook kritische blijven men kan moeilijk een noemer plakken op de uren die een leerkracht besteed aan zijn job. Naar mijn mening zijn er echt heel grote verschillen tussen leerkrachten. In een ideale wereld zijn alle leerkrachten erg veel met hun job bezig en constant bezig met zichzelf en de lessen verbeteren. In de praktijk is dit echter niet zo, er zijn genoeg voorbeelden te vinden van leerkrachten die niet zo veel tijd aan hun job besteden. Het is dus belangrijk dat hier wel rekening mee wordt gehouden en men een goed gemiddelde kan bereiken.
Ik vind het echter wel belangrijk dat men aan de hand van dit onderzoek ook het profiel van een leerkracht bijstelt. Net zoals een leerkracht is ook de noemer en taak van een leerkracht steeds veranderend. De maatschappij verandert steeds en zo ook opdracht van een leerkracht. Als de noden van een generatie veranderen moet de leerkracht tot op een zekere mate ook mee veranderen. Naar mijn mening kan deze verandering van taak en noemer van de leerkracht er inderdaad pas komen als men een goed onderzoek heeft gevoerd.
Men kan de resultaten uit dit onderzoek ook echter duidelijk communiceren met studenten die kiezen voor een lerarenopleiding. Ik denk dat het belangrijk is dat deze goed geïnformeerd worden over de tijd die ze zullen moeten besteden aan hun job. Zo is er misschien een kleinere uitstroom van studenten die na een jaar in het werkveld beseffen dat het toch niet altijd vakantie en veel tijd is.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 16th March 2017 om 14:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.