actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 20:29
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Kanker door overgewicht komt steeds vaker voor

Overgewicht en obesitas zijn belangrijke risicofactoren geworden om kanker te ontwikkelen, vooral bij vrouwen en in rijkere landen.


Bij vrouwen in rijkere landen zijn overgewicht en obesitas de belangrijkste risicofactoren geworden om kanker te ontwikkelen. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het vakblad Lancet Oncology.

De studie van het International Agency for Research on Cancer (IARC), onderdeel van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), schat dat overgewicht en obesitas in 2012 verantwoordelijk waren voor 481.000 nieuwe kankergevallen (of 3,6 procent).

Christopher Wild, directeur van het IARC, zegt te verwachten dat het aantal kankergevallen als gevolg van overgewicht in de komende jaren wereldwijd zal toenemen, gerelateerd aan economische ontwikkeling. "Deze studie benadrukt het belang van gewichtscontrole, om te voorkomen dat landen die zich in economisch opzicht snel ontwikkelen, dezelfde problemen krijgen als rijke landen."

Noord-Amerika

Kanker als gevolg van overgewicht komt momenteel het meest voor in rijkere landen. Die landen rapporteerden 393.000 gevallen (5,2 procent van alle nieuwe kankergevallen). Minder ontwikkelde landen rapporteerden 88.000 gevallen (1,5 procent).

Noord-Amerika lijkt het zwaarst getroffen met 111.000 gevallen in 2012. In Europa is het aantal kankergevallen als gevolg van overgewicht ook hoog, vooral in Oost-Europa. Daar werden 65.000 gevallen gerapporteerd.

Een hoge BMI (Body Mass Index) is een bekende risicofactor voor onder meer (slok)darmkanker, nierkanker, postmenopauzale borstkanker, eierstokkanker en baarmoederkanker. Ook wordt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes hoger. (IPS)

Bron: www.hln.be 27/11/2014 om 16:01 N.N.
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-514289.html


Eigen mening: Ik vind het verontrustend dat je kanker kan krijgen van overgewicht, dit wist ik helemaal niet. Ik weet dat overgewicht zeker niet gezond is, niet alleen door de verhoogde kans op diabetes, maar ook door de verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Overgewicht is een groot probleem in de dagdagelijkse maatschappij, vooral zoals het artikel zegt, in rijkere landen. Het feit dat je er kanker van kan krijgen is dus zeker verontrustend, maar misschien waarschuwt dit de bevolking een beetje en zorgt het voor motivatie om af te vallen. Ik heb als kind ook overgewicht gehad, dus ik weet dat het zeker niet simpel is om van overgewicht af te komen, maar omdat ik als kind overgewicht heb gehad, vind ik dat overgewicht een probleem dat aangepakt moet worden. Omdat overgewicht hebben niet leuk is en voor niets goed is, zeker nu ik weet dat je buiten een verhoogde kans op diabetes ook nog eens een verhoogde kans op kanker geeft. Als dit percentage blijft stijgen, kan dit voor ernstige problemen zorgen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2014, 08:54
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind net zoals Mathias het zeer verontrustend dat kanker kan veroorzaakt worden door overgewicht. Obesitas is een gekend probleem in onze maatschappij. Elk jaar stijgen de cijfers aanzienlijk.

Ik heb namelijk gelezen (http://www.nice-info.be/nl/nieuws?articleID=239) dat vandaag de dag 56,4 procent van de volwassenen in België lijdt aan overgewicht. Niet alleen volwassenen hebben overgewicht, maar ook kinderen. Maar liefst 15 procent van de 11-jarige jongens en 14 procent van de 11-jarige meisjes hebben te kampen met overgewicht.

Het hoge percentage van de volwassenen vind ik voornamelijk verontrustend. Zij hebben namelijk een voorbeeldfunctie, dus het is ook aan hen om kinderen te wijzen op een gezonde levensstijl. Ik denk dat als ouders deze taak uit het oog verliezen, de cijfers alleen maar zullen stijgen naar de toekomst toe.

Het feit dat dit artikel in de media verspreid is, zal de mensen misschien motiveren om hun ongezonde levensstijl aan te passen en net een gezonde levensstijl aan te nemen.

Uiteraard is het niet gemakkelijk om gewicht te verliezen, het vraagt veel energie, tijd en karakter. Bovendien speelt reclame hier gretig op in. Wanneer je een programma kijkt op televisie, wordt het steeds onderbroken door reclame over lekkere snacks, zoals chips, snoep ...., wat de mensen aanzet om naar de snoepkast te lopen. Ik betrap mezelf hier ook erg vaak op. Het is niet altijd evident om al dit lekkers te weerstaan. Maar het 'vermijden' van kanker moet toch enorm motiverend zijn om gewicht te verliezen en door te zetten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.