actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 10:03
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Thaise premier weigert af te treden

Thaise premier weigert af te treden

De Thaise premier Yingluck Shinawatra heeft maandag gezegd dat zij wettelijk gezien haar mandaat niet kan opgeven. De oppositie vraagt haar aftreden en stelde een ultimatum in, dat dinsdag afloopt. Betogers bestormden maandagochtend het presidentsgebouw in de hoofdstad Bangkok, de politie zet opnieuw traangas in.
'Niets in onze grondwet laat ons toe aan hun eisen tegemoet te komen. Ik ben bereid alles te doen wat de mensen gelukkig maakt. Maar als premier moet wat ik doe in overeenstemming zijn met de grondwet.'

Dat zei de 46-jarige Thaise premier op de televisie.
Al een maand zwelt in Thailand het protest tegen premier premier Yingluck Shinawatra en haar broer Thaksin aan. Die laatste werd in 2006 via een staatsgreep als regeringsleider aan de kant geschoven maar blijft ondanks zijn ballingschap in Dubai de facto de plak zwaaien over Thailand.

Gisteren gaf de oppositie een ultimatum van twee dagen aan premier Shinawatra, maar die weigerde dat vanmorgen dus expliciet.

De betogers zijn maandagochtend weer met duizenden op de been. De manifestanten bestormden het presidentsgebouw in Bangkok, wat opnieuw tot confrontaties met de politie leidde. Die gebruikte net als dit weekend traangas. De politie zet meer dan 21.000 soldaten en politiemensen in om de overheidsgebouwen te beschermen. Uit voorzorg is de premier ook in veiligheid gebracht.

Doden
Sinds zaterdagavond vielen in Bangkok zeker drie doden en 45 gewonden bij botsingen tussen de ordediensten en opposanten van het bewind. De betogers zijn vooral mensen uit de middenklasse en de stedelijke gebieden. In totaal vielen er tijdens de protesten al vijf doden. Zes universiteiten en 32 overheidsscholen blijven maandag uit voorzorg dicht.

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131201_00865184, 02/12/2013

Mening: Ik vind het geweldig dat de gewone burger opkomt voor hun rechten. De politiek moet voor ons zorgen, niet het leven zuur maken. Bewijst het nut van betogen misschien nog wel is waar iedereen zo tegen is. Wat ik dan ongelooflijk fascinerend vind is dat er zoals altijd wel iets in de grondwet staat dat het aftreden onmogelijk maakt. Hierbij leg je de schuld niet meer bij jezelf, maar bij de grondwet. Ik hoop dat dit probleem in Thailand snel word opgelost en dat de opvolger niet dezelfde fout maakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.