actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 18:32
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Akkoord bij Swissport, maar staking niet helemaal voorbij

De staking bij bagageafhandelaar Swissport is nog altijd niet helemaal voorbij, ondanks dat de vakbonden en de directie wel tot een akkoord kwamen gisterenavond. Een deel van het personeel is vanmorgen wel weer aan het werk gegaan, maar een ander deel (vermoedelijk de arbeiders) aanvaardt het akkoord nog niet. Nochtans zijn er volgens de vakbonden wel garanties dat de werkdruk wordt verlicht. Vandaag zullen ze het akkoord nog eens voorleggen aan hun achterban, maar het blijft afwachten of ze daarnaa allemaal weer aan het werk gaan.

De vakbonden en de directie van Swissport hebben gisterenavond een protocolakkoord bereikt, zo staat te lezen in een gemeenschappelijke verklaring van beide partijen. Er werd gemeld dat de drie dagen durende staking mogelijk zou eindigen, maar het werk is ondertussen nog niet overal hervat.

In de gemeenschappelijke verklaring staat dat er een akkoord is dat "geen ideaal akkoord is, maar dat stappen in de goede richting bevat" en dat "voldoende elementen biedt om een oplossing te bieden voor de werkdruk". Tegen september moeten ze nog wel een nieuwe cao proberen te onderhandelen. Het akkoord bevat wel voldoende elementen voor de bonden om het personeel op te roepen het werk te hernemen.

Gisterenavond kon echter nog geen reactie verkregen worden bij de vakbondsvertegenwoordigers. Volgens diverse media leggen de vakbondssecretarissen het akkoord voor aan hun achterban. Mogelijk wordt het werk pas vanmorgen volledig hervat.

Werkdruk
Eerder gisteren had minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) beide partijen weer bij elkaar aan tafel gekregen. De nacht ervoor waren bonden en directie nog ontgoocheld uiteen gegaan.

De staking, die zondag begon, ging over de onderbezetting en de werkdruk bij Swissport. "Als we niets doen om de werkdruk te verlagen", zo stelden de vakbonden, "dan gaan de passagiers nog vele jaren heel lang op hun bagage moeten wachten, en is dat op lange termijn niet nog schadelijker voor Zaventem?"

"Pas donderdag normaal"
Brussels Airport zei gisterenavond te verwachten dat "de komende uren de afhandelingsactiviteit zal worden hervat". De hervatting zal in eerste instantie een invloed hebben op de verwerking van vertrekkende en aankomende vluchten die vandaag en morgen gepland zijn.

"Een volledig herstel naar een normale afhandelingsactiviteit zal pas donderdag voelbaar zijn. Passagiers zullen donderdag dus in principe niks meer merken van de staking bij de afhandelaar", klinkt het.

Ook het terugbezorgen van de enorme hoeveelheden achterstallige bagage - men schat die op meer dan 20.000 stuks - kan worden opgestart. Hoelang dat zal duren kan nog niet precies worden ingeschat. De luchthaven zal, samen met de luchtvaartmaatschappijen en de afhandelaar, alles in het werk stellen om de passagiers zo snel mogelijk hun bagage te bezorgen.

Niet op eigen initiatief komen
Reizigers die tijdens de staking naar het buitenland reisden, zullen de bagage ontvangen op hun bestemming. Die wordt zo spoedig mogelijk doorgestuurd. Reizigers die aankwamen tijdens de staking zullen worden gecontacteerd door hun luchtvaartmaatschappij. Er wordt op aangedrongen dat passagiers niet op eigen initiatief naar de luchthaven komen achter bagage, tenzij ze daartoe worden uitgenodigd.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...l-voorbij.dhtml

Datum: 16 mei 2013

Eigen mening: Ik vind het terecht dat de werknemers van Swissport zijn overgegaan tot staking. Heel jammer voor alle mensen die problemen hadden met hun bagage maar het had wel effect. Maar nu er een akkoord bereikt tussen vakbonden en directie zijn er nog werknemers die weigeren terug aan het werk te gaan. Jammer vind ik dit, ik kon snappen dat ze de staking begonnen maar je moet ook weten en beseffen wanneer het gedaan is. De boodschap is aangekomen bij zowel werknemer als overheid, tijd om het werk te hervatten en al de achtergebleven bagage op de juiste bestemming af te leveren. Misschien is het akkoord dat gesloten is niet helemaal wat de achterban van de vakbonden er van verwacht hadden maar je kan ook geen reuze stappen verwachten. De werknemers zouden het werk moeten hervatten met de gedachte dat er in de toekomst nog verder aan hun arbeidsomstandigheden zal gewerkt worden maar ze moeten niet onschuldige passagiers blijven straffen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 08:18
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik vind het jammer dat de werknemers ineens voor zo'n drastische staking hebben gekozen. Het heeft inderdaad zijn vruchten afgeworpen maar kijk ook eens hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen met hun valies en hoeveel economische schade Zaventem niet heeft opgelopen. Voor zo'n vliegveld is het belangrijk dat men een goede reputatie heeft zodat de reizigers weten dat ze de diensten daar kunnen vertrouwen. Ik denk dat er na dit debacle veel reizigers voor een ander vliegveld kiezen omdat dat vertrouwen weg is. Ik begrijp wel dat deze mensen onder een hoge werkdruk moesten werken en ik vind het positief dat er een akkoord uit de bus is gekomen. Maar ik hoop dat de werknemers de volgende keer eerst een kleine actie doorvoeren om het bestuur op de hoogte te stellen en ik hoop ook dat het bestuur het de volgende keer niet zo ver laat komen als nu. Want niet alleen de werknemers zijn verantwoordelijk voor deze staking maar ook de werkgevers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.