actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd August 2016, 19:23
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Vlaamse Verdedigings Liga in het najaar voor de rechter

Het onderzoek naar de klacht die Unia, het interfederaal gelijkekansencentrum, een jaar geleden tegen de Vlaamse Verdedigings Liga (VVL) indiende is afgerond. Het parket heeft besloten over te gaan tot dagvaarding, zo meldt Het Laatste Nieuws. Deze Facebookgroep ligt nu weer onder vuur vanwege de racistische reacties op de dood van een 15-jarige Genkenaar van Marokkaanse komaf.


In het najaar komt de zaak tegen De Vlaamse Verdedigings Liga voor de strafrechter. Hoe, wie, wat en op basis waarvan is beslist over te gaan tot dagvaarding is voorlopig nog onbekend.


De Vlaamse Verdedigings Liga is een extreemrechtse groepering die stoelt op dezelfde principes als bewegingen als de English Defence League en Dutch Defence Leage: verzet leveren tegen de opmars van de islam. Kenners spreken van een marginale splintergroep die helemaal draait rond het Antwerpse koppel Gunther Vleminx en Kim De Prins.


De Facebook-pagina van de VVL heeft wel 23.000 volgers. Vooral mensen die zich storen aan de gewone media, laat Vleminx uitschijnen. "Waar was de verontwaardiging in de media na de aanslagen of de aanrandingen door asielzoekers?"


Na de aanslagen in Brussel en op de luchthaven van Zaventem steeg het aantal haatdragende boodschappen op Facebook. Gisteren zorgden reacties door de leden van VVL op het dodelijke quadongeval van Ramzi Mohammad Kaddouri uit Genk voor heel wat ophef.


Bron: De Morgen, Vlaamse Verdedigings Liga in het najaar voor de rechter, 03/08/'16, http://www.demorgen.be/binnenland/v...chter-b3b2ec69/

Eigen mening:

Naar mijn mening geeft het interfederaal gelijkekansencentrum en het parket een zeer correct signaal naar de buitenwereld als het gaat over racisme en de prominente aanwezigheid hiervan op sociale media. Het is niet de eerste keer dat de Vlaamse Verdedigins Liga in opspraak komt als het gaat over het delen van extreem rechtse gedachten via het internet en op deze manier volgers verzamelt. Naar mijn mening mag iedereen nog steeds zijn eigen opvattingen, meningen en visie hebben, maar als je als persoon geen basisrespect meer kan opbrengen voor je medemens dan gaat het in mijn ogen te ver. De extreem racistische reacties op het overlijden van 15-jarige jongen met Marokkaanse roots zijn voor mij echt een brug te ver. Als we als mens al geen enkel greintje respect kunnen opbrengen voor de overledene zelf en de nabestaanden van de jongen, en in plaats daarvan gewoon een halve riolering aan ronduit arrogante reacties op sociale media plaatsen omwille van het overlijden van iemand met een andere huidskleur? Waar gaan we dan naar toe? Door de vele volgers van de Vlaams Verdediging Liga worden racistische gedachten en uitingen hiervan enkel maar gestimuleerd. Daarom vind ik het ook belangrijk en correct dat deze praktijken bestraft worden door het parket. Natuurlijk worden hier enkel maar de 'grote' organisaties gestraft. Ik hoop dat alle mensen thuis die van achter hun 'anonieme' pc een racistische reactie plaatsten op de artikels van de VVL eens goed worden wakker geschud en eens wat dieper nadenken over hun uitspraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.