actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2010, 16:05
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Vermageringspil te gemakkelijk verkrijgbaar

Vermageringspil te gemakkelijk verkrijgbaar

Belgische apothekers gaan te snel over tot de verkoop van Alli, de vermageringspil die zonder voorschrift te verkrijgen is. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van Test-Gezondheid, het gezondheidsblad van Test-Aankoop.
De vermageringspil Alli is sinds mei 2009 zonder doktersvoorschrift te verkrijgen bij de apothekers. Het middel is enkel geschikt voor volwassenen met een BMI die hoger is of gelijk aan 28.

Drie onderzoeksters van Test-Aankoop zijn op pad gestuurd naar 41 apotheken in zeven steden, verspreid over heel België. Het ging om een 17-jarig meisje met een BMI van 21, een volwassen vrouw met een BMI van 24 à 25 en een volwassen vrouw met een BMI van 28.

Te weinig informatie

Hoewel de eerste twee ‘mystery shoppers’ in geen enkel geval het product zouden mogen meekrijgen, kwamen ze toch vaak met een doosje pillen de apotheek buiten. Het 17-jarige meisje kreeg in 22 gevallen Alli mee, de vrouw met een BMI van 24 à 25 kon zelfs in 26 apotheken een doos Alli kopen.

De derde vrouw kreeg, terecht, in 35 gevallen de pillen mee naar huis. Toch maken de onderzoekers van Test-Gezondheid zich ook hier zorgen, omdat de begeleiding van de apothekers onvoldoende bleek. Zo polsten 21 van de 35 apothekers niet naar haar BMI. Ook werd er volgens de organisatie te weinig informatie verstrekt over de inname, de bijwerking en de mogelijke interacties met andere geneesmiddelen.

Bron: De Standaard

Op televisie hebben ze deze test ook eens gedaan. Daar deed ook een jong meisje mee en ik geloof dat haar BMI nog minder dan 21 was. Bij de meeste apothekers vroegen ze niets en gaven ze haar gewoon de vermageringspil. Eén apotheker vroeg wel of ze daar niet te mager voor was, maar uiteindelijk gaf die ook nog de vermageringspil aan haar! Onverantwoordelijk vind ik dit. Anorexia komt in België zo vaak voor en toch letten de apothekers er niet op. Ze denken blijkbaar alleen maar aan hun inkomsten. Zeer bedroevend vind ik dit. Ik vind trouwens dat ze deze pil niet zouden mogen geven zonder voorschrift. Het lijkt me al niet echt iets gezond... Ik vraag me ook af of het echt wel werkt. Ik ga het in ieder geval niet uittesten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2010, 16:20
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Er zou meer toezicht moeten gehouden worden op die vermageringspil. Als ze in sommige apothekers de pil verkopen zonder dat de personen aan de gestelde eisen voldoen is het al ver gekomen. Het is de verantwoordelijkheid van de apothekers, zij verkopen de pillen.
Ik vind dit gewoon anorexia in de hand werken. Hoeveel jonge meisjes willen nu niet voldoen aan het schoonheidsideaal dat onze maatschappij stelt. En schoon is gelijk aan mager. Ieder zijn smaak zou ik zeggen! Mensen kunnen ver gaan om mager (mooi?) te zijn. Als ze gewoon naar de apotheker kunnen stappen en vermageringspillen komen zonder al te veel problemen, is dit voor hun de gemakkelijkste weg.
Maar elk pondje komt door het mondje zou ik zeggen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2010, 22:33
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Toegegeven, het is onverantwoord om vermageringspillen mee te geven aan magere meisjes, maar anderzijds is het hun eigen verantwoordelijkheid. Als de vermageringspil zonder voorschrift te verkrijgen is, vind ik niet dat de apotheker verkoop zomaar kan weigeren omdat het meisje in kwestie niet aan obesitas lijdt. Er zijn ook meisjes die naar de apotheker gaan voor hun moeder of grootmoeder, de vermageringspil kan evengoed voor hun bedoelt zijn en zonder voorschrift valt dit niet te controleren. Tot vorig jaar was voor deze vermageringspil nog wel een voorschrift nodig en ik denk dat dit de enige oplossing is. De apotheker is niet de juiste persoon om iemand de vermagerinspil te weigeren, de arts wel.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th March 2010, 14:43
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Vermageringspil te gemakkelijk verkrijgbaar

Vermageringspillen slikken zal niet goed zijn voor je lichaam, laat staan dat je nog minderjarig bent in geen overgewicht hebt. Het was al wel bekend dat er in België zeer veel medicatie genomen wordt. Maar vermageringspillen heb je vaak niet eens nodig. Ik denk dat velen ook gewicht kunnen verliezen door op hun eten te letten. Misschien is het ook beter om dat soort pillen enkel op doktersvoorschrift te laten verkrijgen. Want het is echt wel verkeerd dat iedereen er zo maar aan kan geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.