actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2010, 13:00
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Kloof tussen rijke en arme Vlaming groeit

Ondanks alle pogingen van de overheid om de kloof tussen arm en rijk niet te groot te laten worden, blijft de inkomensongelijkheid toenemen. Dat heeft de directie Statistiek van de FOD Economie berekend. Dat schrijft Het Belang Van Limburg.
Om uit te drukken hoe groot de ongelijkheid is tussen inkomens in een bepaalde regio, maken statistici gebruik van de zogeheten Gini-index. Een coëfficiënt van 0 op deze index geeft aan dat er geen ongelijkheid is, of dat iedereen evenveel verdient. Een coëfficiënt van 1 beduidt dat één iemand alles verdient, en de rest niets.

In Vlaanderen is de coëfficiënt 0,376 voor de belastingen tussenkomen, en 0,304 na aftrek van de belastingen. In 1990 bedroeg de Gini-coëfficiënt nog 0,310 voor de belastingen, en 0,238 na de belastingen.

"De overheid doet heel veel pogingen om de ongelijkheid binnen de perken te houden, zoals de invoering van dienstencheques en andere tegemoetkomingen voor lagere inkomens", zegt decaan Filip Vergauwen van de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen in de krant. "Maar al die maatregelen blijken dus niet efficiënt."

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Deze kloof gaat nog heel lang blijven bestaan. Ik denk dat we hier weinig aan kunnen doen, maar we kunnen wel de maatregelen die er nu al genomen worden nog uitbreiden. We moeten proberen de coëfficiënt terug naar beneden te krijgen, zodat we terug de cijfers van 1990 benaderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2010, 13:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Kloof tussen rijke en arme Vlaming groeit

Ondanks onze steeds welvarende cultuur zijn er nog altijd veel mensen die het moeilijk hebben om rond te komen. Dat de genomen maatregelen niet efficiënt genoeg zijn is zeer spijtig. Maar dan moet er onderzoek komen naar wat dan wel beter zou gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2010, 11:14
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Deze titel deed mij terug denken aan het Matthëuseffect dat we vorig jaar tijdens RZL besproken hebben. En ik vind het wel erg voor de armeren. Ik hoorde overlaatst op de radio dat er een onderzoek is gedaan en dat 1 op de 5 vrouwen het financieel heel moeilijk heeft, en op het einde van de maand soms zelfs geen brood meer kan gaan kopen. Hier verschoot ik enorm van! En vaak zie je dat niet aan deze mensen want zij willen in deze maatschappij meekunnen... Ik hoop voor de minder bedeelden in deze maatschappij dat er een oplossing komt. Maar wel niet ten nadele voor de mensen die heel hard werken, en die daardoor veel geld verdienen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th March 2010, 15:10
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Rijken voor armen

Ik hoor Silke zeggen: “Help de arme mensen in onze maatschappij maar niet ten koste van degene die hard werken voor hun geld.” Jammer genoeg zullen zij wel mogen opdraaien om de kloof tussen arm en rijk te dichten (al kan die nooit gedicht worden).

De overheid zal er niet voor zorgen dat de armen in onze maatschappij het beter hebben en de 'rijkeren' het even goed blijven hebben. Daarvoor dient ook de solidariteit in ons land.

Wel is het zo dat men ergens wel die mogelijkheid heeft dat de armen het beter krijgen en de rijken niets moeten inleveren. Zoals je allicht in het nieuws hebt kunnen zien, stuurt men illegale allochtonen opnieuw naar het thuisland. Als men alle illegale allochtonen opnieuw zouden laten terugkeren naar hun thuisland, hoeft de Belgische overheid minder te investeren in hen en kan men meer investeren in het ‘eigen’ volk.

Dit klinkt misschien langs de ene kant wel een beetje racistisch maar als je er goed over nadenkt dan weet je dat dit de werkelijkheid is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.