actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2012, 17:49
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Volle kerk voor herdenking in Sierre

vr 16/03/2012 - 06:48
In de Sainte-Croixkerk in Sierre is een herdenkingsplechtigheid gehouden voor de 28 slachtoffers van het busongeluk in Sierre. Onder de vele aanwezigen was ook de Belgische ambassadeur, zijn Nederlandse collega en leden van de regering van het kanton Valais.


Naast de officiële delegatie waren er ook veel jongeren op de plechtigheid aanwezig. "En die vind je hier meestal niet", zegt VRT-journalist Lauwke Vandendriessche die de plechtigheid heeft bijgewoond. "De mensen in Sierre kennen de slachtoffers niet persoonlijk, maar je ziet dat ze aangedaan zijn."

Vandendriessche sprak met een 12-jarig meisje dat de dienst niet heeft kunnen uitzitten. "Ik ben heel bedroefd, maar ik ben toch gekomen om de overleden kinderen te herdenken want ik vind het zo triest."

28 kaarsen, symbool voor de 22 overleden kinderen en 6 overleden volwassenen, werden aangestoken en voor het altaar gezet.

De bisschop van Sion, Norbert Brunner, ging de mis voor, bijgestaan door een twaalftal priesters. "Mijn gedachten gaan uit naar de families van de slachtoffers, de overlevende kinderen en hun families en aan alle mensen die hen gesteund hebben", zei Brunner tijdens de mis.


Rouwregisters en tekeningen in Saint-Luc


In de kleine gemeente Saint-Luc waar de verongelukte kinderen hadden verbleven, heerst een aangeslagen sfeer. De kinderen van de plaatselijke school hebben tekeningen gemaakt voor de Vlaamse kinderen.

De gemeente heeft ook een rouwregister geopend op het gemeentehuis. Heel wat mensen hebben het register al getekend, niet alleen mensen uit het dorp zelf maar ook heel wat toeristen. "Er hebben verschillende Belgen het register al ondertekend", zegt schepen Auguste Darion. "Ze zijn hier op vakantie, hier verblijven elk jaar opnieuw heel wat Belgen."

Een tweede rouwregister ligt bij de toeristische dienst. Ook in Sierre zelf ligt een rouwregister.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...denkinginSierre

Eigen mening:
Ik vind het heel goed dat mensen samen komen om te rouwen om deze verschrikkelijke gebeurtenis. Dit is iets wat je alleen heel moeilijk kan verwerken, samen er over praten kan heel veel deugd doen. Maar ik begrijp niet dat mensen zich nu tot God wenden. Want als God echt zou bestaan, hoe kan je dan nog motiveren dat God iets of iemand goed is? Als er iemand zou bestaan die boven alles staat, waarom zou die dan toelaten dat een ramp als deze gebeurt? Naar mijn mening, in mijn geloof, kan ik alleen maar kwaad zijn op 'God'. Gebeurtenissen als deze, het busongeluk, een tsunami, orkanen,... blijven gebeuren, hoe kan God dan nog goed zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.