actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2012, 11:12
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
antipsychotica bij minderjarigen

Elfduizend minderjarigen slikken antipsychotica

Het gebruik van antipsychotica piekt vooral bij zes- tot twaalfjarigen, met 4.380 patiënten, en bij twaalf- tot vijftienjarigen, met 4.581 patiënten, zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV). De gebruikte antipsychotica zijn olanzapine, quetiapine, risperidon en aripiprazol. Vooral de laatste twee producten worden veel aan jonge patiënten voorgeschreven. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de stijging van 9.066 minderjarige gebruikers in 2007 naar 11.008 in 2010.
Officieel worden de middelen voorgeschreven om schizofrenie, manische episodes of een bipolaire stoornis te behandelen. Risperidon geldt ook als behandeling van agressiviteit bij alzheimerpatiënten en bij kinderen vanaf vijf jaar en volwassenen met een intellectuele achterstand.
Tendens
'Na de kritiek op ADHD-medicatie zijn veel ADHD-diagnoses nu vervangen door bipolaire stoornis', zegt professor psychiatrie Walter Vandereycken (KU Leuven) in het dagblad. 'De laatste jaren zie je een enorme tendens om die diagnose ook bij jongeren en kinderen te stellen.'
'Vaak gaat het om opvliegende kinderen met wisselvallige stemmingen die moeilijker handelbaar zijn. Voor die gedragsproblemen wordt naar antipsychotica gegrepen. Die zijn bedoeld om wanen en hallucinaties aan te pakken, maar worden hier gebruikt om emotionele stemmingspieken te onderdrukken', aldus nog Vandereycken.
Het Nieuwsblad
24/02/2012

Mening: Ik vind het zeer verontrustend dat er steeds meer minderjarigen grijpen naar antipsychotica. Dit is volgens mij ook te wijten aan de evolutie waarin wij ons bevinden. Enerzijds zijn er meer en meer kinderen die geboren worden met bepaalde gedragsstoornissen. Dit komt omdat er in deze tijd meer en meer moeders zijn die medicatie gebruiken tijdens de zwangerschap. Ook roken tijdens de zwangerschap kan leiden tot een overactief kind. Anderzijds kan dit ook komen omdat men vlugger een diagnose stelt dan vroeger. Vroeger werden kinderen enkel onderzocht wanneer er echt blijk van was dat er iets mis zou zijn. Nu wordt iedereen preventief onderzocht. Het lijkt nu wel of een kind bij de minste misdraging wordt bestempeld met een bepaalde aandoening. Volgens mij zijn er veel kinderen die Relatine® moeten nemen (dit is een geneesmiddel dat gebruikt wordt bij ADHD) die dit eigenlijk niet nodig hebben. Kinderen zijn nu eenmaal beweegelijk, dat is eigen aan kinderen. In deze tijd neemt men makkelijker aan dat er iets mis is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2012, 21:48
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Meer kinderen en jongeren krijgen antipsychotica toegediend

Het voorschrijven van antipsychotica aan jonge kinderen is ten zeerste af te raden. Hun soms dodelijke bijwerkingen wegen harder op tegen de positieve effecten die ze teweeg zouden moeten brengen. Enerzijds kan ik er wel inkomen dat er meer stress heerst onder jongeren de dag van vandaag. Schoolwerk weegt vaak zwaar op jongeren en valt soms moeilijk te combineren met hobby’s die ze uitoefenen. Deze hobby’s zijn vaak broodnodig voor kinderen die hun energie kwijt moeten na de ganse dag achter de schoolbanken te hebben gezeten. Anderzijds zou men dit meer moeten relativeren en niet meteen naar de harde middelen grijpen. Ik stel me dan ook vragen bij de manier waarop ouders hiermee omgaan. Sturen ouders hun kind gemakkelijkheidshalve naar de dokter in plaats van zelf hun verantwoordelijkheid op te nemen, of wat is er gaande?
In het artikel spreekt men over bipolaire stoornis. Wat mij opvalt is dat men de dag van vandaag voor alles een naam heeft. Vroeger noemde men kinderen die aan zo’n bipolaire stoornis zouden lijden simpelweg lastpakken. Ik heb de indruk dat men deze term gewoon wil verdoezelen en er dan maar een moeilijke medische term tegenaan smijt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th February 2012, 12:33
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik ben het met Sofie eens dat een kind veel te snel bestempeld wordt als 'overactief'. Het is nu éénmaal eigen aan kinderen dat ze veel energie hebben. Vroeger speelden kinderen uren en uren buiten terwijl ze nu uren vertoeven achter computer en/of televisie. Daar geraken ze hun energie niet kwijt. Ik ben zeker niet voor het gebruik van antipsychotica voor kinderen. Het zijn krachtige medicijnen die enkel gebruikt mogen worden bij ernstige gevallen. Ik vind het dan ook zeer verontrustend dat men diezelfde medicijnen gebruikt, die normaal bedoeld zijn voor het tegengaan van de symptomen van een psychose, wanneer een kind gedragsproblemen vertoont. Het wordt zelfs gevaarlijk wanneer een persoon de antipsychotica voor een langere periode inneemt en ik heb eergisteren op het nieuws gehoord dat het aantal kinderen die deze medicijnen voor 3, 4 jaar inneemt, toeneemt. Oppassen dus..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.