actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2016, 20:54
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Francken haalt uit naar ontevreden vluchtelingen: "Een beetje dankbaarheid is op zijn

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken nam gisteren zijn Griekse collega Ioannis Mouzalas mee naar het opvangcentrum van Fedasil in Lubbeek. Mouzalas is de man die een tijd geleden voor heel wat wrevel zorgde toen hij beweerde dat "de Belgen de vluchtelingen in zee willen drijven en laten verdrinken". Maar de rondleiding liep niet bepaald van een leien dakje. Een vluchtelingenkoppel bleek niet te spreken over de opvang en drong zich tijdens het bezoek volgens Francken op een heel onbeschofte manier op. Dat liet de staatssecretaris niet zomaar gebeuren. "Een beetje dankbaarheid is op zijn plaats", klonk het geďrriteerd.

"Jullie zijn met tienduizenden in een paar weken ons land binnengekomen. Het is niet makkelijk voor ons land en de publieke opinie. We doen heel hard ons best"

De plooien tussen Ioannis Mouzalas en Theo Francken zijn intussen helemaal gladgestreken. Om de verbeterde relatie kracht bij te zetten en om nogmaals te tonen dat ons land zich wel degelijk hard inzet voor de vluchtelingen, gaf Francken Mouzalas vrijdag een rondleiding in het opvangcentrum van Fedasil in zijn thuisgemeente Lubbeek.

Op beelden van ROB-tv is echter te zien dat de sfeer omslaat en dat Francken kordaat enkele vluchtelingen op het matje roept.

"Jullie zijn met tienduizenden in een paar weken ons land binnengekomen. Het is niet makkelijk voor ons land en de publieke opinie. We doen heel hard ons best, we proberen voor een menselijke ontvangst te zorgen. Een beetje dankbaarheid is dus op zijn plaats", haalt een rood aangelopen Francken uit.

"Opdringerig en onbeschoft"

"Ze luisterden niet en wensten vooral media-aandacht voor 'de onmenselijke manier waarop ze in Lubbeek opgevangen worden' (sic)."

Op zijn Facebookpagina schetst Francken de situatie om zijn sneer te verdedigen.

"Een koppel Irakezen manifesteerde zich gisteren in Lubbeek vanaf de eerste minuut van ons bezoek erg opdringerig en onbeschoft. Ze wilden me spreken, ik zei hen dat ik na afloop van het bezoek van mijn Griekse collega even tijd voor hen zou maken. Ze luisterden niet en wensten vooral media-aandacht voor 'de onmenselijke manier waarop ze in Lubbeek opgevangen worden' (sic).", schrijft hij.

"Ik wist niet goed wat ik hoorde. De opvangcondities in Lubbeek beantwoorden volledig aan alle internationale standaarden en regels, meer nog ons team personeelsleden en vrijwilligers doet alles om de asielzoekers te helpen. Ze krijgen 3x dag eten, bed, bad, brood en begeleiding. Hun kinderen (55!) zitten allen in onze Lubbeekse scholen. Na 4 maanden MOGEN ze gaan werken. Ik reageerde kort voor de camera's, na de zoveelste opdringerigheid."

"Gelukkig zei directrice Ingrid me na afloop dat ze niet spraken namens alle bewoners en dat zelfs niemand van de andere Irakezen voor het betrokken malcontente koppel wilde tolken", klinkt het ook nog.

Bron: De Morgen, 21/05/2016, 15u26 (door: ROB-tv, Facebook)
http://www.demorgen.be/buitenland/f...laats-b1b7615e/

Eigen mening:
Ik geef Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Theo Francken, volledig gelijk dat hij enkele vluchtelingen op het matje roept. België doet ongelofelijk zijn best om de vluchtelingen zo goed mogelijk op te vangen. Gemeenten moeten zelfs investeren in extra opvangplaatsen. Het hoort niet tijdens een officieel bezoek om zich zo onbeschoft te gedragen. Daarbij had Francken zelfs beloofd om na het bezoek wat tijd vrij te maken om met hen te praten. Zij wilden persé media-aandacht. Zou het in Irak zo veel beter zijn? Ik denk het niet. De vluchtelingen krijgen 3x per dag een maaltijd, krijgen begeleiding, ontspanning, de kinderen gaan hier naar school. Soms krijgen ze zelfs nog inspraak in de keuze van de maaltijden. Dit kost de Belgische maatschappij handenvol geld. Dergelijke ondankbaarheid is soms een beetje wraakroepend. Zeker voor de hardwerkende Belg die steeds maar meer belastingen moet betalen om onder meer dit alles te kunnen betalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 10:32
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Vanuit ons standpunt geef ik Robin en Theo Francken gelijk. We doen ons best om de mensen zo goed mogelijk op te vangen. Anderzijds geloven vluchtelingen echt dat ze op zoek gaan naar het paradijs dat België en bij uitbreiding West-Europa is. Wanneer ze dan in vluchtelingenkampen terechtkomen valt dat beeld natuurlijk volledig in het water en krijg je zulke reacties. Er moet volgens mij meer ingezet worden op kleine taken die de vluchtelingen kunnen doen zodat ze zich minder nutteloos voelen in het kamp. Op deze manier gaan ze ook minder negatieve commentaren geven en wordt de basis van de integratie gelegd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.