actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 23:15
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
EU mag bijendodende pesticiden verbieden

Het Europees Hof geeft de Europese Commissie gelijk wat betreft beperkingen op drie pesticiden die bijen schaden. De fabrikanten van de pesticiden bijten in het zand.

Het Hof bevestigt de beperkingen die Europa in 2013 invoerde op de drie pesticiden imidacloprid, clothianidine en thiamethoxam omdat die bijen schaden. Het verwerpt hiermee de klachten van de bedrijven Bayer en Syngenta, de producenten van de producten. Een schadeclaim van Syngenta van 367,9 miljoen euro werd afgewezen.

Het vonnis komt er amper enkele weken nadat de EU-lidstaten voor een verlenging van de tijdelijke beperkingen uit 2013 hebben gestemd. Het Hof erkent in het vonnis het voorzorgsprincipe van de EU, dat de bescherming van de volksgezondheid, veiligheid en het milieu voorrang geeft op economische belangen.

Belangrijk signaal

Milieubewegingen zijn blij met het vonnis en spreken van een belangrijk signaal aan de Europese Commissie.

'Dit vonnis stelt de prioriteiten van de EU duidelijk', zegt Franziska Achterberg, deskundige Voedselbeleid bij Greenpeace.

'De belangrijkste plicht is de bescherming van mens en milieu, niet de winst van een bedrijf. Dit zou de commissie moeten aanzetten om ook maatregelen te nemen tegen andere gevaarlijke pesticiden zonder vrees voor een rechtszaak.'

Bedreiging bijen ook slecht voor de mens

Bijenpopulaties gaan er gestaag op achteruit, en dat is niet alleen slecht nieuws voor de honingproductie. De wereldwijde voedselproductie bestaat immers voor driekwart uit planten die minstens deels afhankelijk zijn van bestuiving om vrucht te dragen. Sommige van die gewassen, zoals koffie en cacao, zijn een belangrijke inkomstenbron voor ontwikkelingslanden.

Op sommige plaatsen in de wereld is nu al meer dan veertig procent van de bestuivende insecten bedreigd.

Op sommige plaatsen in de wereld is nu al meer dan veertig procent van de bestuivende insecten bedreigd. De insecten hebben het moeilijk door verschillende oorzaken, waaronder de oprukkende monoculturen die geen ruimte laten voor wilde bloemen of gewassen die voedsel bieden voor bestuivende insecten.

Bron: http://weekend.knack.be/lifestyle/r...8337.1481474638
Datum bron: 17/05/2018

Eigen mening:
Ik ben altijd tegen pesticiden geweest. Ik heb graag mijn fruit en groenten in zijn puurste vorm. Maar als je alles in de supermarkt haalt, heb je dat niet altijd onder controle. Wanneer we aardbeien bij iemand halen, vraag ik dat het bespoten is met pesticiden. Ik ben blij dat dat vaak niet zo is. Ik vind het niet gezond en ook niet goed voor de dieren en het milieu. Daar gaat dit artikel net over. De bijen sterven hiervan en er zijn er al zo weinig. De meeste mensen zien de bijen graag weggaan, want ze willen niet gestoken worden. Maar bijen zijn van levensbelang. Ze zorgen ervoor dat wij eten hebben. Zonder bijen gaat het moeilijk zijn om planten te bestuiven. De wind alleen kan dat niet. Dus hou er rekening mee, mocht je denken om pesticiden te gebruiken om meer en mooiere groenten en fruit te hebben. Mensen gaan meer bij je kopen als je positief omgaat met het milieu en als je aan de dieren denkt. Geloof me maar op mijn woord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.