actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2010, 11:51
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Nieuwe apensoort ontdekt in Myanmar

Nieuwe apensoort ontdekt in Myanmar

In een afgelegen bosgebied in het noorden van Myanmar hebben wetenschappers een nieuwe apensoort ontdekt. Dit hebben zij woensdag bekendgemaakt in het tijdschrift American Journal of Primatology.

De kersverse soort, Rhinopithecus strykeri, behoort tot de stompneuzige apenfamilie. Het dier is zwart, heeft een lange staart, witte gekuifde oren en een witte baard. Opvallend is dat zijn neus naar boven gericht is. Bij regenvlagen lopen ze niezend rond omdat het water hen in de neus loopt. Daardoor brengen ze regendagen vaak met het hoofd tussen de knieën door.

De wetenschappers schatten dat er tussen de 260 en de 330 apen in het gebied van 270 vierkante kilometer leven. De apen zijn direct als bedreigde diersoort aangemerkt door de ontdekkers, omdat het kappen van bossen en de aanleg van een Chinese dam in de buurt het leefgebied van de apen bedreigen.


EIgen mening:
Hiruit blijkt nogmaals dat het belangrijk is om de natuur te beschermen, er worden nog steeds soorten ontdekt. Dat het hier om een aap gaat maakt het alleen maar duidelijker dat er nog enorm veel soorten onbekend zijn voor de mensheid. Denk hier maar aan insecten of planten, deze zijn immers zo veel kleiner en moeilijker om te vinden. Ook is de natuur een enorm belangrijk onderdeel van de wetenschap. het zou toch zonde zijn dat men een geneesmiddel tegen bijvoorbeeld kanker nooit zou ontdekken door de enorme ontbossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2010, 12:19
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik twijfel of het artikel, de inhoud zelf echt zeer maatschappelijk relevant is, want ik krijg heel weinig informatie, ik weet amper waar het over gaat, maar ik vind dat bart het onderwerp wel goed benaderd heeft. Hij praat niet zo zeer in op het artikel dus over de nieuwe apensoort in Myanmar. Maar hij gaat wel dieper in op het uitsterven van de diersoorten en eventuele hulpmiddelen die ze kunnen leveren in verband met medisch materiaal. Ik vind dat hij hier wel gelijk heeft want veel geneesmiddelen komen van planten en dieren dus is het toch wel belangrijk dat we onze dier- en plantensoorten in stand proberen te houden.

Laatst aangepast door guus.wuyts@hotmail.com : 3rd December 2010 om 12:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.