actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2011, 12:20
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
'Earth Hour': Licht uit om het klimaat te redden

'Earth Hour': Licht uit om het klimaat te redden

26/03/11, 19u41

"Tussen 20u30 en 21u30 gisterenavond werden bij ons de lichten gedoofd ter ere van 'Earth Hour'. 134 landen en honderden miljoenen mensen verspreid over de hele wereld deden mee aan deze symbolische actie tegen de klimaatopwarming. Het initiatief komt van milieuorganisatie WWF. Sydney was als eerste aan de beurt. Alle lichten van het wereldberoemde Opera House werden zestig minuten uitgedaan.
Ook het Brusselse stadhuis is een uur lang in duisternis gehuld. Schepen Faouzia Hariche (PS) en Damien Vincent, ceo van WWF-België, hebben rond 20.30 uur samen op de schakelaar gedrukt waarna de verlichting van het stadhuis uitging.

Voor de stad Brussel is duurzaamheid belangrijk. Zo hangen vooral spaarlampen in het stadhuis. Daarnaast hebben we aan de handelaars van de Grote Markt gevraagd om een uur lang hun lichten zo veel mogelijk te dimmen", aldus schepen Hariche.

Overmatig verbruik
De actie 'Earth Hour - een uur voor de planeet' wordt al sinds 2007 gehouden. Doel is de bevolking te sensibiliseren rond het overmatig energieverbruik en een uur lang geen elektriciteit te verbruiken.

Doen mee
Werden onder meer (even) in het donker worden gezet: de Acropolis in Athene, de Eiffeltoren in Parijs, de Empire State Building in New York en de Christo Redentor in Rio de Janeiro. Ook heel wat particuliere huishoudens zouden aan de actie deelnemen, in Australië alleen al zo'n 10 miljoen mensen.

"Het is niet zozeer de hoeveelheid energie die tijdens dat ene uur wordt bespaard die telt. De bedoeling is te tonen wat kan als iedereen samenwerkt", aldus één van de organisatoren."

BRON: de Morgen online (26-03-2011)

PERSOONLIJKE MENING:

Ik vind het zelf een erg mooi initiatief. Zoals het artikel ook zegt, werken heel wat landen samen om toch een uurtje de lichten uit te doen. Het gaat misschien maar om een uurtje maar dat zijn al een heleboel lichten die een uur lang geen energie verbruiken. Dat bespaart dus al wel wat energie (niet genoeg om een groot verschil te maken natuurlijk). Het initiatief wijst mensen ook op het feit dat we wel degelijk een verschil kunnen maken indien we allemaal samenwerken. Meer en meer particulieren beginnen ook deel te nemen aan de actie. Dat is toch teken dat het bij de mensen ook begint door te dringen. Vaak denken mensen 'in mijn eentje maak ik geen verschil'. Misschien merken ze door deze actie dat ze ook helemaal niet alleen zijn en dat als iedereen die zo denkt, mee zou helpen, we wel een verschil kunnen maken. Hopelijk zet het mensen overal dus aan nog meer te doen voor het milieu.

Ik vind het trouwens spijtig er hier in België (buiten Brussel) niet veel van gemerkt te hebben. In Australië doen al een 10 miljoen "gewone" mensen ook mee aan de actie. Ik heb zo het gevoel (maar ik kan natuurlijk best mis zijn) dat wij Belgen (lees: de particulieren) niet echt deel nemen aan deze actie.
(Ik zal tegen volgend jaar wel wat mensen aanzetten ook mee te doen!)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2011, 14:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het is zeker een mooi initiatief. We verbruiken zoveel energie om gebouwen te belichten 's avonds en eigenlijk hebben we dat licht helemaal niet echt nodig. Het is schrikwekkend hoeveel energie er bespaard wordt door slechts één uurtje de lampen te doven. Ik hoop dat de actie 'Earth Hour' verder zal groeien. Dat er meer mensen zullen meedoen en dat deze actie ook frequenter zal gebeuren. Eén keer in de maand, één keer in de week misschien...?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th April 2011, 15:05
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik heb het gezien op het journaal.
Een mooi initiatief inderdaad, maar niet echt indrukwekkend te noemen.
Het zou veel meer effect hebben als alle lichten in de kern van de stad gedoofd zouden worden.
In plaats van complete duisternis sprongen winkels als spotlights eruit, ik vond dat een beetje een belachelijk zicht.
Een dergelijk initiatief krijgt meer ontzag als iedereen eraan deelneemt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th April 2011, 12:34
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Ja, dat heb je natuurlijk wel.
Alhoewel het initiatief al enkele jaren plaatsvindt, doet er nog helemaal niet veel volk aan mee (relatief gesproken). Ik ga er zeker mee akkoord dat meer mensen zouden moeten meedoen, 1 uurtje is immers niks (zeker niet 's avonds). Maar misschien is het dan de job van onze generatie om de actie nog groter te maken?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th April 2011, 14:21
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
'Earth Hour': Licht uit om het klimaat te redden

Persoonlijk is het een goed initiatief om actief bezig te zijn met het klimaat om zo de klimaatopwarming tegen te gaan. Maar vergeleken met de problemen is deze actie eigenlijk een peulenschil. Ik keur het daarbij natuurlijk niet af. Maar dergelijke acties worden elk jaar gedurende één uur gehouden, dat levert absoluut niets op. Dat is vooral om aan te tonen dat mensen er wel mee bezig zijn, als ze erop worden gewezen. En dan nog is het niet altijd gemeend, want ik wist bijvoorbeeld niet wanneer de actie zou en zal plaatsvinden. Acties moeten grootschaliger worden ingevoerd en op lange termijn worden bekeken. Als iedereen meer aandacht zou hebben voor lichtenergie, zou dat meer uithalen dan gedurende een uur of zelfs een minuut al de lichten te doven ... Het is een goed begin, maar absoluut onvoldoende om iets te verrichten tegen die klimaatopwarming.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.