actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2011, 19:00
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Belgacom-decoder in waakstand kost meer dan 80 euro per jaar

Belgacom-decoder in waakstand kost meer dan 80 euro per jaar

De factuur voor de waakstand van een digitale decoder kan per jaar oplopen tot meer dan 80 euro. Vooral het triple play-systeem van Belgacom valt voor de consument duur uit, zegt de verbruikersorganisatie Oivo.
Het Oivo berekende het waakstandverbruik op basis van de huidige stroomprijs en het gemiddelde verbruik van de toestellen. "Consumenten hebben vaak twee decoders, een voor in het salon en een voor in een andere kamer", zegt OIVO. "Door de lange opstarttijd van de apparaten, kiezen consumenten vaak voor waakstanden".

Voor een triple play-systeem, dat digitale tv, internet en telefonie samen aanbiedt, kan de factuur voor de waakstand heel duur uitvallen, benadrukt OIVO, omdat de consument niet anders kan dan voor de waakstand te kiezen.

Oivo maakte de berekening voor verschillende triple play-systemen. Zo verbruikt de Belgacom-decoder in waakstand per uur zo’n 15 tot 20 Watt, de ADSL-modem 20 Watt. Voor een volledig jaar komt dat neer op 306 kWh, wat tegen de huidige energieprijzen 81,03 euro kost.

Volgens een Europese richtlijn mogen elektronische toestellen in waakstand niet meer dan 2 watt verbruiken. Voor producenten van digitale decoders en modems werd daar een uitzondering op gemaakt door de Europese Comissie. Daar is de limiet 26 watt. OIVO betreurt die beslissing en vraagt dat er nieuwe ambitieuze normen worden vooropgesteld.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110321_139
Eigen mening: Ik schrok wel van dit bedrag. 80 euro per jaar voor iets wat je op dat moment niet gebruikt is wel veel. Slecht vind ik het wel niet. Hierdoor gaan de mensen misschien beter beseffen dat als je apparaten in waakstand zet, je dan ook nog veel energie verbruikt. Als mensen de apparaten gewoon zouden afzetten, zou dat veel beter zijn voor het milieu, en moeten de mensen dus niet nog eens extra een bedrag van 80 euro gaan betalen. Na dit artikel gelezen te hebben, ga ik er zelf ook meer opletten dat ik apparaten afzet en niet in waakstand.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2011, 22:44
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Eigenlijk best wel absurd als je erover nadenkt dat je moet betalen voor dat stomme lampje dat brandt. Hou er dan ook nog eens rekening mee dat er in huis waarschijnlijk zo nog 3 tot 4 toestellen zijn die hetzelfde verbruiken om dezelfde reden. Dan zit een gezin al snel aan 240 euro per jaar dat gewoon verspild wordt omwille van het ontwerp van de toestellen.
Vaak verbruiken we inderdaad onnuttige stroom waarvan we zelfs niet weten dat het zoveel kost. Stof tot nadenken lijkt mij.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.