actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2011, 20:05
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Dolfijnen in Taiji gruwelijk afgeslacht

Artikel:
Tom Waes en Dirk Draulans steunen een campagne om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen tegen de gruwelijke slachting van dolfijnen in de baai van Taiji.

De Oscar-winnende documentaire The Cove toonde twee jaar geleden hoe in het Japanse Taiji elk jaar 2.000 dolfijnen op gruwelijke wijze worden gedood.

Van de mooie beloftes die nadien gedaan werden, blijft echter niets overeind. Een undercover-operatie van dierenrechtenorganisatie Atlantic Blue bewijst dat Japanse vissers nog altijd doorgaan met hun gruwelpraktijken.

De vissers steken een stalen pin in de ruggenwervel van de dolfijnen, waarop onmiddellijk de dood zou moeten intreden. De beelden bewijzen echter dat de dieren nog een gruwelijke doodstrijd kennen.

Op de beelden is te zien hoe de dolfijnen vaak nog minutenlang liggen te spartelen. Een aantal dolfijnen wordt zelfs levend opengesneden. Dolfijnen die willen vluchten staan voor een onmogelijke opdracht want de baai wordt tijdens de jacht afgesloten met netten.

Hoewel The Cove de martelpraktijken wereldwijd onder de aandacht bracht, weten heel wat Japanners niet wat zich in Taiji afspeelt. De Japanse overheid heeft de dolfijnenjacht altijd bestempeld als traditioneel.

Een wereldwijde petitie moet nu een eind maken aan deze praktijken. Tom Waes en Dirk Draulans zullen eind februari een petitie overhandigen aan de Japanse ambassadeur.


Bron:
De standaard 07/02/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110207_091


Eigen mening:
Deze praktijken moeten echt zo snel mogelijk stoppen. Deze dolfijnen verdienen het echt niet om op zo'n vreselijke manier te worden afgeslacht. In Japan moeten ze onmiddellijk zware straffen opleggen met de hoop dat de jacht op de dolfijnen stopt. De Japanse overheid vindt de dolfijnenjachten echter een traditie. Het is toch onbegrijpelijk wat voor praktijken er in sommige landen toegelaten zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2011, 08:20
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Dolfijnenmoorden

Toen ik de eerste zin van het artikel las, moest in onmiddellijk denken dat het weer een of andere reclamestunt was van de 2 BV's. Ik zou er niet van verwonderd zijn dat ze dmv van zo'n actie nog meer bekendheid willen verwerven.

Een beetje verder in het artikel schrok ik ervan dat slechts een beperkt aantal Japanners weet hebben van deze praktijken. 'Traditie' klinkt het bij de Japanse overheid, maar is de dolfijn al niet bijna beschermd? Als er elk jaar massaal veel dolfijnen afgeslacht worden kan het toch niet zijn dat er nog steeds genoeg dolfijnen in zee zwemmen?

Ik vind de petitie echt een goed idee van de 2 BV's, maar ik betwijfel of het succes gaat hebben bij de Japanse regering. België is tenslotte maar een mini-landje op de wereldkaart...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th February 2011, 17:51
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik vrees dat Ann gelijk heeft wanneer ze zegt dat een petitie waarschijnlijk weinig effect zal hebben. Dit omdat, naast het feit dat België inderdaad maar een klein landje is, de gruwelijke film zelfs niet genoeg stof tot nadenken was.

Hoe vreemd en gruwelijk het ook mag zijn, ik denk dat je deze dolfijnenjagers niet snel zal doen stoppen, en dat dit een hopeloze stunt is, al zal ik de petitie wel ondertekenen!

Maar is dit dan het enige onrecht dat deze dieren wordt aangedaan? Dolfijnen in een dolfinarium zijn bijna even triestig. Ze worden gevangen genomen, gedwongen om onnatuurlijk gedrag te vertonen, ... en door hun 'natuurlijke glimlach' denkt het publiek natuurlijk dat het beestje zo blij is met al de aandacht. Ik las onlangs nog dat dolfijnen in gevangenschap sneller sterven dan zou mogen door stressgerelateerde ziektes. Dus misschien kunnen we best eens in eigen land zulke praktijken proberen te stoppen in plaats van in Japan... ?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th February 2011, 22:18
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Dolfijnen in Taiji gruwelijk afgeslacht

Toen ik gisteren in "Het Journaal" de beelden zag van de afslachting van de dolfijnen was ik daar even niet goed van. Het water kleurde gewoon helemaal rood van het bloed van die dolfijnen. Sorry, maar zoiets kan voor mij echt niet! Hetzelfde gebeurt al jaren met de jonge zeehondjes, die doodgeknuppeld worden om hun pels. Waarom moeten die dieren nu zo lijden? Als je dan toch een dier wil slachten, doe dat dan alstublieft op een minder gruwelijke wijze. In de wereld is er heel veel dierenleed. Als je ziet wat dieren over de hele wereld soms moeten meemaken, moet je toch eens even slikken. Dit gaat van verwaarlozing en het achterlaten van huisdieren tot de Spaanse windhonden die na bewezen diensten levend in brand worden gestoken, die het uitdrukken van sigaretten op hun huid moeten verdragen en die vaak afgeranseld worden. De mensen moeten elkaar en de dieren gewoon met respect leren behandelen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.