actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2006, 00:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down ’Ik heb geen spijt van mijn komst naar Nederland’

Hirsi Ali had waardiger afscheid verdiend dan dit Kafkaïaanse slot


’Ik heb geen spijt van mijn komst naar Nederland’, zei Ayaan Hirsi Ali gistermiddag op de persconferentie, waarop ze de beëindiging van haar kamerlidmaatschap bekendmaakte. ’Ik ben wie ik ben geworden door Nederland.’


Het waren ruiterlijke, zo niet grootse woorden van de politica bij een afscheid van de Kamer en van Nederland, dat vooral gevoelens van schaamte oproept. Wat men ook van haar opvattingen en haar stijl van opereren mag vinden, zij had een beter en waardiger afscheid verdient dan een Kafkaïaans debat over de vraag of zij wel is wie zij zegt te zijn. Minister Verdonk (vreemdelingenbeleid) dwong het parlement tot dit debat met haar verbijsterende conclusie dat het Nederlanderschap van Hirsi Ali niet rechtsgeldig is.

Er kan geen twijfel over bestaan dat wettelijke regels moeten worden toegepast en dat iedereen voor de wet gelijk is, maar de ratio van regels moet wel duidelijk zijn en ook dat regels er zijn voor mensen en niet andersom. In dat licht markeerde het kamerdebat over de vraag of Hirsi Ali al dan niet de Nederlandse nationaliteit heeft het failliet van een vreemdelingenbeleid dat is ontspoord in rigiditeit en een hol vertoon van duidelijkheid en daadkracht. Het gaat uiteraard niet aan de menselijke maat alleen te betrachten nu de positie van een kamerlid in het geding is. De emoties in de VVD over het lot van Hirsi Ali moeten in dit licht als krokodillentranen worden beschouwd.

Fractieleider Rouvoet van de ChristenUnie constateerde terecht dat het besluit van minister Verdonk de onvermijdelijke prijs is van een harde en onbuigzame lijn in het asielbeleid, waarbij iedereen die verkeerde informatie verstrekt wordt afgeschilderd als fraudeur, bedrieger of gelukzoeker. De kwestie-Hirsi Ali laat zien dat de werkelijkheid een andere is en hoe absurd het verschil tussen regels en werkelijkheid kan worden nu de Kamer moest praten over de vraag of iemand die drie jaar in haar midden verkeerde wel is wie ze zegt te zijn.

In deze absurditeit schuilt wellicht de winst van de kwestie, in de zin dat zij aanzet tot bezinning op de wijze waarop we met vreemdelingen omgaan. Voor Hirsi Ali kan het verlies van het Nederlanderschap desastreuze gevolgen hebben. Minister Verdonk heeft niet de indruk gewekt, alleen al door haar snelheid van handelen, dat ze met zorgvuldigheid te werk is gegaan. Dat kan niet zonder gevolgen blijven.


Trouw, 17-05-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.