actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2016, 20:33
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
1.500-tal mensen betogen tegen aankoop nieuwe gevechtsvliegtuigen in Brussel

In Brussel hebben zondagnamiddag zo’n 1.500 mensen betoogd tegen de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen door het Belgisch leger. Die nieuwe gevechtsvliegtuigen zouden de F-16’s moeten vervangen en de aankoop ervan zou zo’n 15 miljard euro kosten, een uitgave die de betogers onverantwoord vinden op een moment dat de regering een besparingspolitiek voert.

'We vinden dat deze miljarden beter zouden ingezet worden in conflictpreventie en diplomatie, voor sociale, milieu- en publieke investeringen', zegt Ludo De Brabandere van het platform Geen Gevechtsvliegtuigen. 'De beslissing van de regering om 15 miljard te spenderen aan deze nieuwe gevechtsvliegtuigen, komt er op een moment dat diezelfde regering haar begroting niet rondkrijgt, en de ene besparingsmaatregel na de andere neemt.'

'Ons land dreigt zich zwaar in de schulden te steken want een financieringsplan voor deze aankoop is er niet. Dat terwijl ons land dringend nood heeft aan investeringen in jobs, onderwijs en klimaatmaatregelen. Investeren in sociale cohesie is bovendien ook het beste middel in de strijd tegen het terrorisme', aldus De Brabandere.

De betogers wijzen erop dat er jaarlijks wereldwijd 1.500 miljard wordt besteed aan bewapening, wat zou overeenkomen met de openstaande schulden van alle landen samen, terwijl er nauwelijks 120 miljard per jaar wordt geïnvesteerd in vrede. 'De kostprijs van één F35 is daarnaast ook genoeg om 12 rusthuizen, 1 ziekenhuis, 156 parken, 47 basisscholen of 12.145 speeltuinen te bouwen', klinkt het nog. 'Zelfs de vakbonden in de Franse wapen- en metaalindustrie zeggen nu dat ze niet meer willen meedoen aan die absurde wapenwedloop en manieren willen zoeken om hun productie aan civiele doelen te wijden.'

De betogers trokken onder meer langs de Franse, Zweedse en Amerikaanse ambassades en het ministerie van Defensie, die ze bekogelden met papieren vliegtuigjes.

Bron: De Standaard, 24/04/2016, 16u48, (door bvb - bron: BELGA)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160424_02254695

Eigen mening:
Ik ben het eens met Ludo De Brabandere van het platform Geen Gevechtsvliegtuigen om geen nieuwe gevechtsvliegtuigen aan te kopen.
In tijden van crisis en besparingen is deze aankoop onverantwoord. Het gaat hier om een bedrag van 15 miljard euro. Op andere terreinen zoals bijvoorbeeld het onderwijs heeft men nood aan nieuwe gebouwen. Persoonlijk vind ik dit veel belangrijk dan nieuwe vliegtuigen. Misschien moet men ook eens nadenken over samenwerking met andere landen en kan men aan vliegtuigsharing doen. Het hoofddoel lijkt me voornamelijk toch oefenen. Normaal gezien heeft België toch maar een ondersteunende functie. Het vrijgekomen geld kan men dan aan nuttiger projecten besteden. Dat 1500 mensen hiervoor zijn gaan betogen is toch ook een pluim waard. Misschien dat men ook op digitale wijze een petitie kan starten tegen de aankoop van gevechtsvliegtuigen. Dan zou men pas kunnen vaststellen hoeveel mensen tegen het plan van de aankoop zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2016, 20:22
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
1.500-tal mensen betogen tegen aankoop nieuwe gevechtsvliegtuigen in Brussel

Eigen mening:
Toen ik de titel van het artikel las, leek er voor mij niets fout aan om gevechtsvliegtuigen aan te schaffen, want als wij het niet doen, dan doen andere het wel. Maar toen gaf men in het artikel weer wat een kost dit is voor onze maatschappij. En het is nog altijd beter om te investeren in vrede als in oorlog...

Ik ben akkoord met Robin Cobbaut zijn mening. Ik vind niet dat er in deze tijd, een tijd van crisis, nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten gekocht worden om op die manier schulden te creëren. Dus ik ben ook akkoord met de 1500 betogers.

Verder vind ik het mooi dat Robin een voorstel doet over vliegtuigsharing, dat vind ik een goede manier om het geld te investeren in iets anders, bijvoorbeeld het onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.