actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2016, 11:57
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
Galant negeerde vraag van topman om versterking veiligheid luchthaven

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft de herhaalde vragen van Laurent Ledoux, de voorzitter van de FOD Mobiliteit, om de veiligheid van de luchthavens te versterken, genegeerd. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Volgens De Tijd vroeg Laurent Ledoux, de voorzitter van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Transport, na de mislukte terroristische aanval van 21 augustus op de Thalys en na de aanslagen in Parijs van 13 november om de veiligheid van de Belgische luchthavens te verhogen.

Zijn eerste vraag, na de verijdelde aanslag op de Thalys, werd weggewuifd door Galants adjunct-kabinetschef Dominique Laurent. En ook nadien was er weinig enthousiasme bij het kabinet van de minister, toen de vraag naar meer bescherming voor de luchthavens werd herhaald.

Ledoux hoopte dat er geput kon worden uit de 400 miljoen euro, die de regering-Michel na de aanslagen in Parijs bijkomend had vrijgemaakt in de strijd tegen het terrorisme. De woordvoerster van Galant wijst er in een reactie op dat er in de strijd tegen terrorisme veel vragen zijn, zoals het voornemen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) om een systeem van passagierslijsten op poten te zetten.

cdH: "Regering-Michel tussen afwachtend en nalatig"

CdH stelt woensdag het beleid van de federale regering-Michel op het vlak van de beveiliging van de luchthavens en andere mobiliteitsknooppunten aan de kaak. Dat doet de partij na berichten als zou minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) herhaalde vragen van de FOD Mobiliteit om de veiligheid van de luchthavens te versterken, hebben genegeerd.

"Als dit waar is, is dit zeer ernstig en gaat het niet langer om een afwachtende houding maar om nalatigheid en moet dit deel uitmaken van het werk van de onderzoekscommissie", zegt Kamerlid Vanessa Matz.

Na de verijdelde aanslag op de Thalys in augustus 2015 werd een versterking van de veiligheidsmaatregelen aangekondigd. Minister Galant had het over het installeren van controlemechanismen in de stations, zoals detectiepoortjes. "Acht maanden later is de minister in Parijs en in Spanje gaan kijken hoe men het daar doet, maar dat heeft niet veel in beweging gezet", hekelt Matz.

Dat Galant bovendien niet ingegaan zou zijn op de vraag van Laurent Ledoux, de voorzitter van de FOD Mobiliteit, om de veiligheid op de luchthavens te versterken, kan er bij cdH niet in. "Dit bevestigt ook dat de middelen die uitgetrokken worden voor de bestrijding van het terrorisme onvoldoende zijn. De begrotingscontrole die net achter de rug is, is ook niet van die aard dat ze ons geruststelt."

Mening:
Ik kan dit niet begrijpen. Dat de regering Michel met zulke laksheid omgaat met veiligheid kan er bij mij moeilijk in. Dat de regering voor de mislukte aanslag op de Thalys en de aanslagen in Parijs niet dacht aan extra beveiliging kan ik best begrijpen, maar nadat deze feiten bekend waren? Daar sta ik van versteld. Natuurlijk is het onmogelijk om elke (grote) faciliteit tot de max te gaan beveiligen, maar als Galant zelfs niet reageert of ingaat op het voorstel vind ik echt bijzonder. Het lijkt wel dat onze regering niet aan eventuele gevolgen dacht. Zulke nalatigheid kan niet door de beugel en dat hebben we aan leve de lijve kunnen ondervinden. Moeten er eerst verschrikkelijke taferelen voordoen vooraleer de regering in actie komt? Als deze stelling waar zou zijn ben ik bang dat er ons nog donkere tijden staan af te wachten.

13/04/2016
De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/g...haven-bdf66a24/

Laatst aangepast door Elias.H*es : 13th April 2016 om 12:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.