actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2016, 15:17
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Milquet na ontslag: 'Ga bewijzen dat ik onschuldig ben'

Joëlle Milquet (CDH) heeft haar ontslag gegeven als minister van Onderwijs in de Franse Gemeenschapsregering. Milquet wordt in verdenking gesteld voor belangenvermenging. Dat bevestigt het Brusselse parket-generaal. Milquet schreeuwde op een persconferentie opnieuw haar onschuld uit.

Vergaderingen van buurtcomités, tupperwareparty’s, huwelijken, enzovoort. De medewerkers die Milquet eind 2013 op haar kabinet liet beginnen, moesten op zoek gaan naar allerlei sociale gelegenheden waar de minister, toen nog lid van de federale regering en bevoegd voor Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, een acte de présence kon geven om stemmen te ronselen.

Met andere woorden: het achttal kabinetsmedewerkers werd naar alle waarschijnlijkheid speciaal aangeworven voor de campagne in de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei 2014. Milquet was kandidaat op de Brusselse CDH-lijst.

Maar politici mogen kabinetsmedewerkers niet inschakelen voor hun verkiezingscampagne. Dat is bij wet zo geregeld. Omdat kabinetsmedewerkers worden betaald met overheidsgeld, is het niet toegelaten hen voor andere taken dan beleidswerk in te zetten.

'Ik zal bewijzen dat ik onschuldig ben'

Speurders vielen in juni 2015 binnen op het kabinet van Joëlle Milquet. Ze deden dat in het kader van een onderzoek naar Milquets verkiezingscampagne van 2014. Milquet werd in februari nog verhoord in het kader van dat onderzoek. Ze werd daar vorige week voor in verdenking gesteld.

Vandaag kondigt Milquet haar ontslag aan. 'Het is tijd om publiekelijk te verdwijnen. Ik overhandig mijn ambt aan de partij', zei Milquet op een persconferentie.

Milquet nam ook de tijd om opnieuw te benadrukken dat ze onschuldig is. 'Ik heb mezelf niets te verwijten en heb geen enkele inbreuk gepleegd', aldus Milquet. 'Het gaat om een niet-gefundeerde aanklacht. Ik zal het bewijzen. De wet staat deze aanwervingen toe. Het gaat absoluut niet om fictieve jobs. Vijf van de acht medewerkers zijn me ook gevolgd naar mijn huidige job.'

Functieomschrijvingen

Het Franstalige weekblad Le Vif/L’Express bracht in februari 2014 de aanwervingen aan het licht. Daarbij werd uitvoerig geciteerd uit de functieomschrijvingen van de nieuwe medewerkers. Een vrouw die op 4 november 2013 aan de slag ging als adjunct-kabinetschef, kreeg als taken onder meer de ‘algemene coördinatie van de campagne van JM (Joëlle Milquet, red.)’, ‘richtlijnen voor de ploegen van JM’ en ‘contacten met andere kandidaten’. Een andere medewerkster moest zich ontfermen over de ‘realisatie van uitnodigingen, flyers en brochures over de campagne’.

Na de onthullingen in de Franstalige pers begon het Brusselse parket-generaal vorig jaar een strafonderzoek. Omdat Milquet minister is, kwam de zaak meteen onder de hoede van de hoogste trap binnen het Brusselse openbaar ministerie.

CDH-voorzitter: 'Blijf vertrouwen in Milquet behouden'

CDH-voorzitter Benoit Lutgen reageert, in naam van de mandatarissen van de partij, 'bedroefd' op het ontslag van minister Joëlle Milquet. Hij blijft het vertrouwen in Milquet behouden.

Volgens Lutgen verwelkomt het CDH het gebaar van Milquet en zal het ontslag haar 'de nodige vrijheid geven om, zonder externe druk, maar met kracht en in alle sereniteit, haar onschuld aan te tonen'. Dat zei Lutgen op een persmoment na het partijbureau in Namen.

'We kennen al van in het begin haar zorg voor goed bestuur en haar perfecte integriteit. Door het algemeen belang boven persoonlijke belangen te plaatsen, toont ze opnieuw haar rol als staatsvrouw', aldus Lutgen nog.

Bron: De Standaard 11/04/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160411_02230321

Eigen mening:
Ministers in ons land hebben een voorbeeldfunctie. Als zij de regels niet respecteren moeten ze daarvoor gestraft worden en dan is het onderzoek dat tegen hen loopt meer dan terecht. Wanneer wij, de gewone burgers, al dan niet bewust dergelijke fouten maken, zullen wij daar ook gestraft worden. Anderzijds is het te begrijpen dat ze uit de storm wil verdwijnen en de eer liever aan zichzelf houdt. Hopelijk voor haar kan ze haar onschuld bewijzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.