actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th August 2014, 13:49
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Blaasveld
Posts: 32
Winkeleigenaars eten overschot vooral zelf op

Uitbaters van lokale supermarkten eten een derde van hun voedseloverschotten zelf op. ‘De winstmarges zijn klein. Het zou zonde zijn producten weg te gooien’, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in Het Nieuwsblad op Zondag. Ze beklemtoont dat er ook veel aan goede doelen wordt weggeschonken.

Ruim de helft van buurtsupermarkten geeft één of meerdere keren per week voedseloverschotten weg, zo blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Het gaat om producten die hun houdbaarheidsdatum hebben overschreden of waarvan de verpakking is beschadigd. De bestemmelingen zijn heel vaak lokale sociale initiatieven.

‘Logisch, want buurtwinkels staan heel dicht bij de lokale bevolking. Ze ondersteunen liever een plaatselijk goed doel, dan een vereniging zoals de Nationale Voedselbanken, waarmee ze veel minder een band hebben’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

En zo belandt ongeveer een kwart van de voedseloverschotten van buurtwinkels bij plaatselijke goede doelen. Nog eens een vijfde wordt weggegeven aan personeel of klanten. En toch ook opmerkelijk: zowat een derde van alle overschotten – van voedsel dat voor alle duidelijkheid de consumptiedatum niet heeft overschreden – belandt in de keuken of de ijskast van de uitbater zelf.

NSZ pleit voor doortrekken btw-vrijstelling op schenking voedsel aan lokale goede doelen

Voedingszaken die voedseloverschotten schenken aan lokale liefdadigheidsinstellingen, moeten btw op de aankoopprijs terugstorten. Daardoor is het voor hen fiscaal interessanter om het voedsel te vernietigen in plaats van weg te schenken. "De wereld op z'n kop en maatschappelijk onverantwoord", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Het NSZ vraagt aan de nieuwe federale minister van Financiën om de btw-vrijstelling die bijvoorbeeld wel geldt voor warenhuizen die voedseloverschotten schenken aan voedselbanken, door te trekken naar schenking aan lokale doelen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140817_01219710

Datum: 17/08/2014

Mening:

Ik vind het goed dat niet alle winkels het eten dat niet verkocht raakt laten vernietigen. Het is in mijn ogen heel erg zonde als men alles gewoon vernietigt. Daarom ben ik dan ook heel blij om te horen dat er winkels zijn die hun overschotten schenken aan nabijgelegen goede doelen. Er zijn zo veel mensen die niet het geluk hebben om elke dag goed eten te krijgen. Deze mensen zijn de winkels die schenkingen doen dan ook zeer dankbaar. Het lijkt me goed van NSZ dat ze pleiten voor het doortrekken van de btw-vrijstelling. Zolang deze er niet is, zorgt het ervoor dat het eten weggooien goedkoper is dan een schenking te doen. Het is ook mooi om te zien hoe een lokale winkel een band kan krijgen met een goed doel. Ik vind het dan ook zeer goed dat er winkels zijn die hun voedsel uitdelen aan mensen die het nodig hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th August 2014, 10:44
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ik denk niet dat alleen supermarkten dit doen. Ikzelf werk in een bakker en bij ons worden de voedselresten verdeeld onder de werknemers. In een bakker is het moeilijk om je voedseloverschotten te geven aan goede doelen omdat de producten dan niet meer vers zijn. Wij geven onze voedseloverschotten ook wel eens aan onze leveranciers van eieren of van melk zodat hun dieren voedsel hebben.
Ik vind het zonde dat het allemaal weggesmeten wordt dus ik denk ook dat het een goede oplossing is om het aan goede doelen te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.