actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2014, 12:09
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Jongeren tot zes uur per dag voor een scherm: "Nood aan zelfcensuur"

Jongeren tot zes uur per dag voor een scherm: "Nood aan zelfcensuur"

Jongeren hebben vaak onvoldoende kennis van sociale media om hun online privacy effectief te beschermen

Zes uur, zolang zit de modale tiener per dag gemiddeld voor zijn computerscherm. En dat zeven dagen per week. Ook sociale media worden steeds populairder. Maar is al dat schermgebruik wel goed? En zijn onze jongeren wel voldoende op de hoogte van de gevaren die op het wereldwijde web op de loer liggen? Niet helemaal, zei dr. Jo Pierson, onderzoeker aan de KU Leuven, vanochtend op Radio 1.

Het schermgebruik van onze jongeren is de laatste jaren sterk gestegen. De gemiddelde tiener van 12 tot 16 jaar brengt ongeveer zes uur van zijn dag achter de computer door. Dat blijkt uit een onderzoek van Patti Valkenburg aan de Universiteit van Amsterdam. Dat is langer dan dat ze per dag grosso modo op de schoolbanken zitten.

Valkenburg ziet in onze samenleving dan ook een belangrijke verschuiving op gang komen. "In de jaren 90 zaten jongeren nog maar twee uur per dag achter de computer. Vandaag is die tijd verdriedubbeld. We moeten ons afvragen of dat een probleem is, of dat het gewoon een noodzakelijk symptoom van een veranderende samenleving is."

Gamen doet intelligentie stijgen
Uit ons onderzoek blijkt dat de complexe digitale wereld er net voor zorgt dat het intelligentieniveau van de jongeren toeneemt
Patti Valkenburg, docente Media, Jeugd en Samenleving aan UA
Uit het onderzoek van Valkenburg blijkt alvast dat al die digitale aanwezigheid niet meteen schadelijke gevolgen op de ontwikkeling of op het functioneren van de "schermgaande jeugd" heeft. Integendeel zelfs: "Uit ons onderzoek blijkt dat de complexe digitale wereld er net voor zorgt dat het intelligentieniveau van de jongeren toeneemt."

Vooral 'gamen' maakt dat jongeren hun multitaskende skills trainen: de snelle en polyfone digitale omgeving zorgt er letterlijk voor dat jongeren beter met een complexe samengang van activiteiten en prikkels leren omgaan.

Online privacy
Vier op de tien jongeren weten niet dat sociale media hun persoonlijke gegevens doorverkopen aan derden
Jo Pierson, onderzoeker aan de KU Leuven


De toenemende digitalisering heeft echter niet alleen voordelen. Vooral in het steeds populairder wordende gebruik van sociale media schuilt ook een gevaar. Zo zouden jongeren onvoldoende op de hoogte zijn van de mechanismen die die media gebruiken om persoonlijke informatie van hun klanten verder te verspreiden. Daardoor beschikken jongeren over onvoldoende vaardigheden om hun privacy online op een effectieve manier te beschermen. Dat blijkt uit een onderzoek dat gevoerd werd door het IWT, het Vlaams agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie.

"Doorgaans letten jongeren wel op welke informatie ze via sociale kanalen aan hun vrienden doorspelen. Ook de privacy settings worden in het oog gehouden. Waar jongeren - en ook volwassenen trouwens - vaak niet bij stilstaan, is dat sociale media ook de persoonlijke gegevens van hun gebruikers doorverkopen aan derden." Slechts vier op de tien jongeren blijkt hiervan op de hoogte te zijn. "Het is een heel complex proces. Men gebruikt bijvoorbeeld gegevens van vrienden om zo reclame op Facebook of andere sociale media te brengen", licht Pierson toe.

Zelfcensuur
Mensen moeten zelfcensuur toepassen: ze moeten goed beseffen hoe sociale media werken en hun gebruik daaraan aanpassen
Jo Pierson, onderzoeker aan de KU Leuven
Een tweede probleem is de sociale gerichtheid van de privacy-instellingen op Facebook, Twitter en consoorten. Daardoor kan er wel goed gecontroleerd worden welke info gedeeld wordt met vrienden en
kennissen, maar op de info die doorstroomt naar bedrijven en naar de overheid zit geen rem of filter.

Volgens Pierson zijn jongeren zich wel bewuster van de problematiek dan vroeger, en dus ook weerbaarder tegen mogelijke gevaren. Maar stelt hij: "Ook de media evolueren en worden steeds complexer." Het is
dus zaak zelf goed in de hand te houden welke informatie je deelt, en welke niet. "Mensen moeten zelfcensuur toepassen: ze moeten beseffen hoe media werken en hun gebruik daaraan aanpassen."

Bron: De Morgen
Datum: 20 november 2014
Link:http://www.demorgen.be/wetenschap/j...nsuur-a2126561/

Eigen mening:
Het is inderdaad waar dat jongeren tegenwoordig vele uren achter de computer doorbrengen, dit merk ik bij mezelf ook. Ik vraag me hierbij ook af of de maatschappij dit ook niet in die richting stuurt? Ikzelf vind bijvoorbeeld dat studenten voor school op zich al vele uren op de computer moeten werken, voor bijna elk vak en elke taak. Ook gebeurt alles tegenwoordig op het internet;de belastingsbrief invullen, bankieren, mailen, ... noem maar op. Is het dan zo merkwaardig dat jongeren meer en meer tijd doorbrengen achter hun computer?
Sociale media brengen gevaren met zich mee maar ik ben me ook bewust van die gevaren, ik denk de meeste jongeren wel. Zij horen toch ook de verhalen uit het nieuws over cyberpesten en mensen die niet zichzelf zijn online.
Je hebt ook niet altijd zelf grip op de zaken die op het internet verschijnen over jezelf. Iedereen kan informatie posten over iemand anders, denk maar aan foto's die opeens op Facebook verschijnen van jou zonder dat je zelfs maar van hun bestaan afwist. Weg privacy!
Terugkeren naar de tijd zonder computers, internet en sociale media is niet mogelijk, ik denk zelfs dat het enkel erger zal worden.
Het is belangrijk dat jongeren de gevaren kennen van hun 'online' acties, en niet enkel over wat ze over zichzelf online plaatsen maar ook zeker over wat ze online 'gooien' over anderen.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 20th November 2014 om 12:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2014, 10:37
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik ben het eens met Julie. Ikzelf zit namelijk ook veel uren achter mijn computer, heel vaak voor school. We moeten nu eenmaal veel taken maken op de computer, want wie is er nog zo zot om dit allemaal uit te gaan schrijven? Ik volg dan ook nog eens het vak informatica, wat er voor zorgt dat ik de computer vaak nodig heb. Voor veel jongeren is het dus een must om veel achter de computer te zitten. Als dit dan geen al te grote problemen meebrengt, vind ik dit ook niet ontzettend erg. Wat ik wel denk is dat het niet goed is voor jongere kinderen om zo veel achter de computer te zitten. Zij hebben de computer minder nodig voor school en ik zou ze dan ook motiveren om andere dingen te doen dan achter hun pc te laten zitten.
We zijn er ons allemaal van bewust dat er veel gevaren zijn op sociale media, we moeten dit dan ook altijd in ons achterhoofd houden. Maar anderzijds denk ik dat sociale media veel voordelen brengt. We kunnen dit namelijk ook gebruiken voor schoolwerk en dergelijke.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.