actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 16:24
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
"Transgender leerlingen moeten zelf toilet kunnen kiezen"

De Amerikaanse regering heeft vandaag een richtlijn uitgevaardigd waarin staat dat openbare scholen en universiteiten transgenders de toestemming en mogelijkheid moeten geven om het toilet en de kleedkamer te gebruiken "die hun gekozen genderidentiteit weerspiegelt". Wie zich daar niet aan houdt, moet rekening houden met het schrappen van subsidies.

Door dit besluit moet gegarandeerd worden dat scholen voor iedereen "oorden zijn zonder discriminatie, pesterijen en geweld".

Achtergrond is de inmiddels beruchte toilettenwet, die voor veel beroering zorgt. De federale justitie staat in de kwestie lijnrecht tegenover de staat North Carolina. Transgenders in die staat moeten in openbare gebouwen het toilet gebruiken dat overeenstemt met de geslachtsbepaling op hun geboorteregister. Het federale ministerie van Justitie heeft daarover een rechtszaak ingespannen tegen North Carolina.

De regering-Obama baseert zich op een wet uit 1972 die overheidssubsidies verbiedt aan onderwijsinstellingen die seksueel discriminerende schoolbepalingen hebben.
Texas

Ook in andere staten waar de Republikeinen aan de macht zijn, groeit het verzet tegen de vrije keuze van toilet of kleedkamer.

Zo maakte de minister van Justitie van Texas Ken Paxton duidelijk dat zijn staat de nieuwe richtlijn van president Obama niet wil opvolgen. "Denkt hij misschien dat hij de scholen in Texas kan dwingen om mannen het vrouwentoilet te laten gebruiken? Dat hij zich dan maar voorbereidt op verdere juridische strijd", aldus de Republikein.

De Republikeinse vicegouverneur van Texas, Dan Patrick, ging zelfs nog verder en zei dat Texas bereid is miljarden dollar aan federale subsidies voor openbare scholen op te geven.

Patrick zei dat Texas niet "zal toegeven aan chantage", en hij riep de schooldirecteurs op de nieuwe richtlijn naast zich neer te leggen.

Volgen Patrick krijgt Texas zo'n 10 miljard dollar van de federale overheid voor het onderwijs. Hij zei niet hoe dat geld vervangen zou kunnen worden. De opmerkingen van Patrick kwamen enkele minuten nadat meer dan helft van de 1.200 schooldistricten een proces verloren hadden dat ze samen aangespannen hadden omdat volgens hen Texas het onderwijs op een ongrondwettelijke wijze te weinig subsidies geeft.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...0?eid=1.2655176

Reactie:
Zoiets kan toch ook alleen maar in Amerika. Hoe puriteins kan je zijn? Waarom steeds moeilijk doen als het gaat over rechten van "minderheden"?
Waarom zijn er trouwens nog steeds aparte dames- en herentoiletten? Is dit niet totaal overbodig? Vorige week nog naar een groot spektakel geweest, waar het enorm lang aanschuiven was aan de damestoiletten en er bijna geen volk was aan de herentoiletten. Dan gaan de dames toch ook spontaan het herentoilet mee in gebruik nemen. Dus waarom nog steeds dat onderscheid maken? Is dit ook voor ons geëmancipeerde landje een brug te ver?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2016, 13:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Toilet voor transgenders

De mening van Hendrik kan ik zeker begrijpen, toch ben ik wel voorstander van verschillende toiletten voor dames en heren. Het lijkt mij verstandig de toiletten te scheiden om incidenten te voorkomen. Ik vind wel dat transgenders zelf mogen kiezen naar welk toilet ze gaan. Als ze zich vrouw voelen, gaan ze naar het damestoilet en als ze zich man voelen naar het mannentoilet. Zo moeilijk lijkt mij dat allemaal niet. Transgenders zijn vaak enorm zachtaardige mensen en ik verwacht daarom ook geen problemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.