actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2008, 01:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Franstalige krant ziet etnisch geweld

Franstalige krant ziet etnisch geweld


BRUSSEL - Een veertienjarig meisje uit Kapelle-op-den-Bos zou bewerkt zijn met een breekmes omdat ze Franstalig is. De lokale politie is een onderzoek gestart.



'Zij spreekt Frans in Vlaanderen: 38 steken met een breekmes.' Zo stond het vrijdag in grote letters op de eerste pagina van La Dernière Heure, naast een foto van de veertienjarige Sara met een bekraste arm. Volgens de krant is het meisje, dat tweetalig is maar van Franstalige afkomst, in Kapelle-op-den-Bos na de schooluren op straat aangevallen door een bende jongeren omdat ze Frans praatte.

'Een meisje van school dat niet kon verdragen dat ik met mijn vriendinnen Frans spreek, riep me bij zich. Toen nam ze haar gsm en stuurde een sms-bericht. Enkele seconden later stonden haar vrienden rond mij', zegt ze in de krant. Omdat het meisje zich bedreigd voelde, haalde ze naar eigen zeggen een breekmes uit het boekentas, maar liet het vallen. Haar belagers zouden het mes opgeraapt hebben en het gebruikt hebben om haar 38 maal in de linkervoorarm te kerven.

'Ze hielden me vast, ik wou me verzetten. Ik voelde het branden op mijn armen, ik huilde', getuigt het meisje. Toen de moeder van het meisje naar de schooldirecteur en de politie stapte, zou ze bij geen van beiden steun hebben gekregen. Integendeel, het meisje zelf zou naar huis zijn gestuurd.

Dat zou dan een van de weinige keren zijn dat de communautaire twisten in ons land daadwerkelijk uitdraaien op etnisch geïnspireerd geweld. De vraag is alleen of het verhaal helemaal klopt. De krant geeft alleen de versie van de familie weer en laat andere betrokkenen niet rechtstreeks aan het woord.

Directeur Daniël Verelst van het Sint-Godelieve-Instituut in Kapelle-op-den-Bos zou eerder tegenover de ouders hebben laten verstaan dat hij vermoedt dat het om een geval van zelfverminking gaat, maar dat wil hij nu niet meer herhalen.

'Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) onderzoekt deze zaak en in het belang van het onderzoek doe ik hierover geen uitspraken', zegt hij. 'Gezien de tegenstrijdige verklaringen omtrent de exacte feiten, wacht de directie de resultaten van het onderzoek door de lokale politie af vooraleer verklaringen af te leggen.'

Het Brusselse parket was vrijdag niet op de hoogte van het incident, evenmin als hoofdcommissaris-korpschef François Van der Jeught van de politiezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise. De lokale politie van Kapelle-op-den-Bos verkoos niet te reageren.

La Dernière Heure blijft achter het verhaal staan en schermt met een medisch attest waaruit moet blijken dat de schrammen het gevolg zijn van agressie, en dus niet zelf aangebracht kunnen zijn.

Los van de feiten valt het op dat de krant wel meer sterke verhalen brengt die de 'Vlaamse agressie' moeten illustreren. Begin deze week werd nog een priester in Sint-Genesius-Rode opgevoerd die weigerde een begrafenismis in het Nederlands en het Frans op te dragen.

Even voordien was er het hilarische verhaal van een inwoner van Ukkel die het aan de stok heeft met zijn gps-toestel omdat het alleen Nederlands spreekt. 'Non aux gps flamingants' luidde de welluidende titel boven het artikel.


Blog DS, 17-10-2008 (Wim Winckelmans)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2008, 11:17
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Met kranten en media in het algemeen moet je altijd opletten wat waar is en niet waar. Kranten schrijven dikwijls onzin om toch maar meer exemplaren te kunnen verkopen. Moest het zo echt gebeurd zijn zoals de krant schrijft dan zou de school en politie al wel maatregelen hebben getroffen.
Ik denk dat dit zo'n krant is van het genre ' Het laatste nieuws'. Die zetten ook alles naar hun hand.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.