actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2008, 13:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Waalse 11-jarigen roken dubbel zoveel als Vlaamse

Waalse 11-jarigen roken dubbel zoveel als Vlaamse


De houding van kinderen en jongeren uit Vlaanderen en Wallonië ten opzichte van gezondheid verschilt fors. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Zo is er soms minder verschil tussen een Turk en een Franstalige dan tussen een Vlaming en een Franstalige als het over gezondheid en risicogedrag gaat, zo schrijft Le Soir donderdag.



Op 11 jaar roken Franstalige jongeren twee keer meer dan de Vlaamse. Ook het aantal Waalse jongeren dat op zijn 11 jaar minstens eenmaal per week of regelmatig alcohol drinkt of al dronken is geweest, ligt dubbel zo hoog. Dat blijkt uit de HSBC-enquête die bij 204.000 jongeren van 11, 13 en 15 jaar werd afgenomen. Onder hen waren er bijna 9.000 Belgen.

De verschillen kunnen evenwel vervagen. Zo is op 15-jarige leeftijd de alcoholconsumptie in het noorden en zuiden van het land van dezelfde grootorde. Op die leeftijd roken Vlaamse jongeren al meer dan de Waalse.

Volgens professor Isabelle Godin is het verschil te verklaren door een zeer contrasterende sociale context en is het verschil niet verbazingwekkend. Daar komen ook culturele verschillen bij.


Blog DS, 09-10-2008 (vdy)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2008, 13:55
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Gewoon een opmerking:

11 jaar !!??

Ik dacht dat de minimumleeftijd om alcohol en sigaretten te mogen kopen 16 jaar was. Ik weet ook wel dat er altijd achterpoortjes zijn, maar toch. Dit bewijst dat er toch iets fout loopt ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2008, 19:26
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
verontrustend

Op 11-jarige leeftijd roken? Dat is de leeftijd dat men in het 5e of 6e leerjaar zit? Mijn eerste reactie toen ik de titel las: Zo jong??
Ik denk dat men niet ongerust moet zijn over het feit dat er op die leeftijd meer Waalse jongeren dan Vlaamse jongeren roken, maar absoluut wel over het feit dat de jongeren van vandaag überhaupt al roken op die leeftijd.
Ik besef meer dan goed genoeg dat onze maatschappij aan het evolueren, en dus ook aan het veranderen is,en dat die veranderingen nu eenmaal zo'n zaken met zich meebrengen, maar dit is alles behalve een goede evolutie in mijn ogen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th October 2008, 20:33
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Ik wist wel dat de jeugd van tegenwoordig het niet al te best deed dezer dagen, maar dit neemt toch wel dramatische proporties aan!

Toen ik 11 was dacht ik er niet eens aan om stiekem te gaan roken, ik had het te druk met men barbies!

Een paar maanden geleden stond in aan het station van Leuven te wachten op men bus en kwam er opeens een jong meisje op me af. Ze vroeg me of ik nog een safke op overschot had. Eerlijk gezegd stond ik daar maar met een mond vol tanden te gapen.

Ook al rook ik zelf, en zet ik dus niet meteen het beste voorbeeld, toch kan zoiets echt niet vind ik.

Natuurlijk doet ieder zijn zin, maar 11-jarigen die roken lijkt me gewoon het resultaat van peer pressure en meeloperij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.