actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2013, 12:11
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Vlaamse scholieren zeulen met te zware boekentassen

Het gemiddelde gewicht van de boekentas van de Vlaamse scholieren bedraagt vijftien procent van hun lichaamsgewicht, terwijl dat maximum tien procent mag zijn. Dit doet de houding van de rug afwijken en verandert het stappatroon, wat zich uit in een toegenomen spieractiviteit en energieverbruik. Dat zegt IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in ons land.
Om het gewicht van de rugzak of een boekentas zo laag mogelijk te houden is zowel van de school, leerkrachten, ouders en kinderen een inspanning nodig.

De school dient lockers te voorzien, waar scholieren hun sportgerief of zware atlas in kunnen achterlaten. Dubbele exemplaren vermijden dat dikke boeken op en af gesjouwd moeten worden. Bij het begin van het schooljaar moeten ouders en leerkrachten boekentassen wegen en deze zo nodig samen maken. Scholieren blijken liefst 40 procent onnodig materiaal mee te nemen.

Ook bij de keuze van de boekentas dient opgelet. De minst belastende boekentas voor de rug is die waarbij het gewicht zich dicht bij het zwaartepunt van het lichaam bevindt en de last symmetrisch verdeeld is.

Een rugzak waarvan beide schouderbanden gebruikt wordt om de last symmetrisch te verdelen beantwoordt hier het best aan. Een boekentas die in één hand wordt gedragen heeft nog als bijkomend nadeel dat het gewicht ver verwijderd is van het lichaamszwaartepunt.

Wat betreft de populaire trolleys wijst Idewe erop dat die nog zwaarder beladen worden dan boekentassen en vaker moeten worden getild dan goed is voor de rug.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20130821_00701608
Mening : Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Leerlingen sleuren écht veel te veel spullen mee naar school. Dit heb ik zelf ook ervaren tijdens mijn eerste jaren in mijn middelbare schoolcarrière. 10 procent van het lichaamsgewicht is ideaal, maar niet veel leerlingen houden zich hieraan. Vaak is het niet enkel de 'schuld' van de leerlingen. Zowel de ouders en leerkrachten kunnen hier verandering in de zaak brengen denk ik. De ouders kunnen ervoor zorgen dat de leerlingen enkel het noodzakelijke mee naar school nemen qua schrijfgerief, eten, drinken, .. De leerkrachten kunnen er op hun beurt voor zorgen dat de leerlingen niet teveel boeken en schriften mee naar huis moeten zeulen. Het kan handig zijn om enkel de papieren mee te nemen die ze nodig hebben in plaats van een ganse schrift. Of de desbetreffende pagina in een boek te laten kopiëren, zo zullen de leerlingen niet heel het boek moeten transporteren. Een goede rugzak is natuurlijk ook aan te raden!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd August 2013, 14:14
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Dit is al jaren een probleem, ik heb dit zelf ook ondervonden in mijn middelbare schoolcarrière. Elke school zou verplicht moeten zijn lockers aan te bieden, of een andere manier om materiaal op te bergen. Ik denk dat veel leerlingen van de eerste graad zich niet echt bewust zijn van de belasting van de rug door een te zware boekentas. Misschien is het geen slecht idee om hier meer aandacht aan te besteden. De ouders kunnen hun kinderen helpen met het samenstellen van hun boekentas, zodat ze geen overbodige dingen mee naar school nemen. Leerkracht zouden op hun beurt ook kunnen helpen. Duidelijk aangeven welk hoofdstuk ze welke dag moeten meenemen, zodat ze de rest thuis kunnen laten. Of wanneer ze groepswerken gepland hebben, waarvoor de leerlingen geen boeken nodig zullen hebben, dit van te voren meedelen zodat de leerlingen weten dat ze de boeken thuis kunnen laten. Ik heb al 'n aantal leerkrachten gehad die telkens aan het begin van de les controleerde of iedereen alle boeken bij had, ook al gebruikten we deze niet. Gewoon om te zorgen dat ze in orde waren, maar dit kunnen ze evengoed doen als ze van tevoren aangeven welke boeken nodig zullen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.